Publication: Cómo
evaluar
conocimientos
y
competencias
en
la
resolución
matemática
de
problemas
en
el
contexto
económico
a
través
de
rúbricas
Authors
Masero Moreno, Inmaculada C. ; Camacho Peñalosa, María Enriqueta ; Vázquez Cueto, María José
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Murcia
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
El
uso
de
nuevos
instrumentos
para
la
evaluación
de
conocimientos
y
competencias
es
un
reto
en
la
Educación
Matemática
a
nivel
universitario.
Dentro
del
marco
teórico
de
este
artículo
se
abordan
las
rúbricas
como
una
de
las
herramientas
más
adecuada
para
realizar
una
evaluación
formativa.
Esta
adquiere
sentido
si
se
realizan
tareas
que
faciliten
tanto
el
aprendizaje
como
la
evaluación.
En
este
trabajo,
se
expone
el
perfil
de
las
tareas
de
aprendizaje-‐evaluación
a
través
de
la
resolución
matemática
de
problemas
en
el
contexto
económico.
A
partir
de
las
relaciones
entre
los
conocimientos
y
las
competencias
a
evaluar,
se
diseña
una
rúbrica
en
la
que
se
detallan
los
criterios
de
evaluación
y
sus
respectivos
indicadores
de
logro
para
su
uso
como
herramienta
pedagógica.
La
ventaja
de
esta
propuesta
es
que
puede
ser
adaptada
a
cualquier
otro
contexto.
The use of new tools for knowledge and skills assessment is currently a real challenge for Mathematical Education. In the theoretical framework of this work, we tackle rubrics as one of the most appropriate tools for formative assessment. This makes sense if tasks make students learn and at the same time they assess their performance. In this paper, we expose the characteristics of learning-‐assessment tasks through mathematical problem-‐ solving in an economic context. We have designed a rubric as a pedagogic tool to assessment skills and knowledge, detailing evaluation criteria and indicators of degrees of labels. These proposals can be adapted to any other contexts.
The use of new tools for knowledge and skills assessment is currently a real challenge for Mathematical Education. In the theoretical framework of this work, we tackle rubrics as one of the most appropriate tools for formative assessment. This makes sense if tasks make students learn and at the same time they assess their performance. In this paper, we expose the characteristics of learning-‐assessment tasks through mathematical problem-‐ solving in an economic context. We have designed a rubric as a pedagogic tool to assessment skills and knowledge, detailing evaluation criteria and indicators of degrees of labels. These proposals can be adapted to any other contexts.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. Licencia Creative Commons