Publication: Repercusión
de
las
estrategias
de
afrontamiento
de
estrés
en
la
felicidad
de
los
alumnos
de
Secundaria
Authors
Salavera Bordás, Carlos ; Usán Supervía, Pablo
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Murcia
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
Abstract
El
objetivo
de
este
estudio
ha
sido
describir
las
estrategias
de
afrontamiento
utilizadas
por
los
adolescentes
en
las
distintas
situaciones
de
estrés
que
les
suceden
en
su
vida
cotidiana,
así
como
su
repercusión
en
la
felicidad
subjetiva.
Para
ello,
se
evaluó
a
1.402
alumnos/as
de
Enseñanza
Secundaria
(711
chicos
y
691
chicas)
de
entre
12
y
17
años.
Los
resultados
muestran
como
los
chicos
hacen
más
uso
de
estrategias
de
tipo
no
productivo,
mientras
las
chicas
buscan
más
el
apoyo
social.
El
modelo
creado
para
la
variable
dependiente
felicidad
permite
una
estimación
correcta
del
92,9%
de
los
casos
(X 2
=
477.351;
p
<
0.001;
R 2
=
0.607).
Los
resultados
indican
como
la
percepción
de
la
felicidad
subjetiva
es
mayor
entre
quienes
usan
estilos
de
afrontamiento
orientado
a
otros,
mientras,
el
afrontamiento
no
productivo,
incide
en
una
menor
felicidad
subjetiva.
Como
principales
conclusiones,
señalar
la
necesidad
de
trabajar
con
los
adolescentes
las
estrategias
de
afrontamiento
con
el
grupo,
un
mejor
manejo
de
las
estrategias
de
carácter
más
introspectivo,
así
como
el
incremento
y
entrenamiento
en
el
uso
de
las
estrategias
de
afrontamiento
activo
y
de
soporte
emocional.
This study aimed to describe the coping strategies that adolescents adopt in the different situations of stress that occur in their everyday lives, and how they affect their subjective happiness. It evaluated 1,402 students (711 males, 691 females) aged 12-‐17 years in Spanish Compulsory Secondary Education. The results show how males resort more to unproductive-‐type strategies, while females seek more social support. The model created for the dependent variable happiness gave a correct estimation for 92.9% of all cases (X 2 = 477.351; p < 0.001; R 2 = 0.607). The results indicated how the perception of subjective happiness was greater for those who used others-‐focused coping strategies. The unproductive coping results implied less subjective happiness. The main conclusions include having to work with adolescents on coping strategies with the group, dealing better with more introspective strategies, and training in and increasing the use of active coping strategies and emotional support.
This study aimed to describe the coping strategies that adolescents adopt in the different situations of stress that occur in their everyday lives, and how they affect their subjective happiness. It evaluated 1,402 students (711 males, 691 females) aged 12-‐17 years in Spanish Compulsory Secondary Education. The results show how males resort more to unproductive-‐type strategies, while females seek more social support. The model created for the dependent variable happiness gave a correct estimation for 92.9% of all cases (X 2 = 477.351; p < 0.001; R 2 = 0.607). The results indicated how the perception of subjective happiness was greater for those who used others-‐focused coping strategies. The unproductive coping results implied less subjective happiness. The main conclusions include having to work with adolescents on coping strategies with the group, dealing better with more introspective strategies, and training in and increasing the use of active coping strategies and emotional support.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. CC BY 4.0