Publication:
Modernidad, nostalgia y melancolía en Max Aub.

relationships.isAuthorOfPublication
relationships.isSecondaryAuthorOf
relationships.isDirectorOf
Authors
Perez Baquero, Rafael
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Asociación de Hispanismo Filosófico
publication.page.editor
publication.page.department
Description
©<2021>. This manuscript version is made available under the CC-BY-NC-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ This document is the, Published, version of a Published Work that appeared in final form in Revista de Hispanismo Filosófico.
Abstract
A lo largo del siguiente artículo propongo una interpretación sobre las condiciones, el significado y la proyección de la fijación en la memoria de la república y la guerra civil española por parte de la obra del escritor exiliado Max Aub. Reflejando las nuevas tendencias exegéticas sobre su producción, este texto elabora un análisis conceptual en torno a las nociones de melancolía y nostalgia que se proyecta en el estudio de la obra del valenciano. A partir de este análisis, defenderemos que su obsesión en el pasado republicano lejos de constituir un anacronismo estéril, constituye la base que habilita una crítica ético-política a la modernidad contemporánea española.
This paper aims at offering an interpretation of the conditions, the meaning, and the projection ofMax Aub's focus on the Spanish Republic and Civil War's memory. Echoing new trends within Aub's works, this paper delves further into a conceptual analysis regarding how the notions of trauma, melancholia and nostalgia engage with the Valencian writer's production. From this perspective, this paper argues that Aub's obsession with the past does not led to a barren anachronism, but to grounding upon which a critique towards the Spanish contemporary modemity.
Citation
item.page.embargo
Collections