Publication:
Aplicación de la Teoría de la Conducta Planificada (TCP) en estudiantes universitarios

Loading...
Thumbnail Image
Date
2023-07-10
relationships.isAuthorOfPublication
relationships.isSecondaryAuthorOf
relationships.isDirectorOf
Authors
González Ruiz, Lorena ; Izquierdo Rus, Tomás
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Jaén
publication.page.editor
DOI
https://doi.org/10.17561/ae.v25n1.7642
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
© 2023 Lorena González Ruiz, Tomás Izquierdo Rus. This manuscript version is made available under the CC-BY 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/. This document is the Published version of a Published Work that appeared in final form in Aula de Encuentro. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.17561/ae.v25n1.7642
Abstract
El presente artículo constituye una revisión sistemática dirigida a conocer la aplicación de la Teoría de la Conducta Planificada (TCP) en el ámbito de los estudiantes universitarios de Educación. Para dar respuesta al objetivo propuesto, se parte de una introducción donde se centra el estado de la cuestión y se revisa la literatura en torno a los modelos de acción planificada. En cuanto al método, se aplicaron estrategias de búsqueda, selección y extracción de datos cuyos resultados fueron analizados con el programa Atlas.ti v.9. Posteriormente, se presentan los resultados, mostrando instrumentos TCP que revelan actitudes de los universitarios en pro de ciertas conductas hacia la inclusión, el emprendimiento, el aprendizaje o la práctica de ejercicio físico. Se concluye a favor del buen ajuste de las dimensiones de la TCP y la capacidad predictiva de la intención de conducta en estudiantes universitarios.
The present article consists of a systematic review aimed at knowing the implementation process of the Theory of Planned Behaviour (TPB) in university students of Education. In order to achieve this objective, we start from an introduction in which, after a review of the literature, we describe the state of the art on the application of the TPB. Regarding the method, search, selection and data extraction strategies were applied, the results of which were analysed with the Atlas.ti v.9 programme. The results show TPB instruments that reveal university students’ attitudes in favour of certain behaviours towards inclusion, entrepreneurship, learning or the practice of physical exercise. It is concluded that there is a good match between the dimensions of the TPB and the predictive capacity of behavioural intention in university students.
Citation
Aula de Encuentro, volumen 25 (1), Investigaciones pp. 4-21
item.page.embargo
Collections