Publication:
La creatividad integrada desde el análisis de experiencias artísticas con personas con capacidades diversas en espacios académicos

relationships.isAuthorOfPublication
relationships.isSecondaryAuthorOf
relationships.isDirectorOf
Authors
Santos Sánchez-Guzmán, Eva ; Mesas Escobar, Eva Cristina
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
https://doi.org/10.5209/RCED.53958
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
© 2018 Universidad Complutense de Madrid. This manuscript version is made available under the CC-BY 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ This document is the Published version of a Published Work that appeared in final form in Revista Complutense de Educación. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.5209/RCED.53958
Abstract
El presente artículo surge de las actividades creativas que en los últimos años hemos venido desarrollando con personas con síndrome de Down y estudiantes de la Universidad de Murcia. Presentamos un estudio de campo apoyado en una fundamentación teórica que ha permitido conformar un espacio para que personas con diversas capacidades trabajen con las mismas posibilidades. El objeto de estudio está en los procesos surgidos en el desarrollo del “Curso de creación integrada con personas con síndrome de Down” de la Universidad de Murcia. En él se ha favorecido el enriquecimiento mutuo y el aprendizaje de las relaciones diversas a través de herramientas creativas. Así mismo, queremos mostrar los encuentros que sirvieron de manantial a la consolidación de dicho curso. El apoyo teórico de esta experiencia nos ha llevado a reflexionar en torno al sujeto y su construcción a través de la intersubjetividad así como en la búsqueda de metodologías propias que favorezcan los espacios para la integración a través de la creatividad. Introduciremos estrategias clave, tales como: creación integrada, diálogo, interacción, juego, experimentación y encuadre propio que nos han permitido reformular el concepto de creatividad integrada. Finalmente mostraremos algunas conclusiones esenciales.-------------------------
The present article arises from the creative activities that in the last years we have been developing with people with Down syndrome and university students. We present a field study supported by a theoretical foundation, which has made it possible to create a space for people with different capacities to work with the same possibilities. The object of study is in the processes arising in the development of the “workshop of integrated creation with people with Down syndrome” of the University of Murcia. It has fostered mutual enrichment and learning of diverse relationships through creative tools. Likewise, we want to show the meetings that served as a source for the consolidation of this workshop. The theoretical support of this experience has led us to reflect on the subject and its construction through intersubjectivity, as well as in the search of own methodologies that favor spaces for integration through creativity. We introduce key strategies such as: creation, dialogue, interaction, play, experimentation and setting adequate, which have allowed us to reformulate the concept of integrated creativity. Finally we show some essential conclusions.
Citation
Revista Complutense de Educación, 2018, Vol. 29, N. 3, pp. 773-789
item.page.embargo
Collections