Publication: Revisión de los conceptos de alfabetización
informacional y alfabetización digital : Traducción
Authors
Bawden, David
item.page.secondaryauthor
Fernández Toledo, Piedad
item.page.director
Publisher
Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
Se describen y revisan los conceptos de Alfabetización Informacional y
alfabetización digital, a través del análisis de la literatura existente. Se examinan
asimismo conceptos relacionados, incluyendo la alfabetización informática, la alfabetización
bibliotecaria, la alfabetización en redes, la de internet y la hiperafabetización,
y se aclaran las relaciones entre éstas. Después de una introducción general,
el artículo comienza con el concepto básico de “alfabetización”, que se
expande para incluir nuevas formas de alfabetización, más acordes con el los complejos
entornos informacionales. Algunas de éstas, como la alfabetización informática,
la bibliotecaria y la alfabetización en medios, están ampliamente basadas
en destrezas específicas, pero las sobrepasan en alguna medida. Estas alfabetizaciones
conducen a conceptos generales, como son AI y alfabetización digital, que
estando basadas en conocimiento, percepciones y actitudes, se apoyan en las alfabetizaciones
basadas en destrezas más simples.
Abstract: The concepts of ‘information literacy’ and ‘digital literacy’ are described, and reviewed, by way of a literature survey and analysis. Related concepts, including computer literacy, library literacy, network literacy, internet literacy and hyperliteracy are also discussed, and their relationships elucidated. After a general introduction, the paper begins with the basic concept of ‘literacy’, which is then expanded to include newer forms of literacy, more suitable for complex information environments. Some of these, for example library, media and computer literacies, are based largely on specific skills, but have some extension beyond them. They lead to general concepts, such as information literacy and digital literacy, which are based on knowledge, perceptions and attitudes, though reliant on the simpler skills-based literacies.
Abstract: The concepts of ‘information literacy’ and ‘digital literacy’ are described, and reviewed, by way of a literature survey and analysis. Related concepts, including computer literacy, library literacy, network literacy, internet literacy and hyperliteracy are also discussed, and their relationships elucidated. After a general introduction, the paper begins with the basic concept of ‘literacy’, which is then expanded to include newer forms of literacy, more suitable for complex information environments. Some of these, for example library, media and computer literacies, are based largely on specific skills, but have some extension beyond them. They lead to general concepts, such as information literacy and digital literacy, which are based on knowledge, perceptions and attitudes, though reliant on the simpler skills-based literacies.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Collections
Ir a Estadísticas
Sin licencia Creative Commons.