Publication:
Itinerarios del arte contemporáneo en la ciudad. Affinità. Cinque artisti per San Gimignano

relationships.isAuthorOfPublication
relationships.isSecondaryAuthorOf
relationships.isDirectorOf
Authors
Gómez Ubierna, Marta
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
https://doi.org/10.6018/reapi.641371
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
Abstract
The connection between art and the city in Italy is a rich and complex theme, deeply rooted in history and culture. This relationship has led to the recent transformation of urban public spaces into contemporary art laboratories, fostering a sense of belonging and critical reflection on the city. In this context, Giuliano Briganti and Luisa Laureati commissioned Affinità. Cinque artisti a San Gimignano starting in 1991, a gallery of contemporary sculptures created by Italian artists associated with Arte Povera, scattered throughout the public spaces of the historic center of San Gimignano (Italy). Following the principles of contextual art, as theorized by Paul Ardenne, the exhibition aimed to establish a dialogue on aesthetic affinities between the city’s medieval past and its present, through contemporary “infiltrations” that continue to revitalize public space today, creating an active experience.
El connubio entre arte y ciudad en Italia es un tema rico y complejo, arraigado en la historia y la cultura, que ha conducido a la reciente transformación de los espacios públicos urbanos en laboratorios de arte contemporáneo, promoviendo un sentimiento de pertenencia y una reflexión crítica sobre la ciudad. En este contexto, Giuliano Briganti y Luisa Laureati comisionaron Affinità. Cinque artisti a San Gimignano a partir de 1991, una galería de esculturas contemporáneas realizadas por artista italianos representantes del Arte Povera, diseminadas en los espacios públicos del centro histórico de San Gimignano (Italia). Siguiendo las pautas del arte contextual, teorizado por Paul Ardenne, el objetivo de la muestra era instaurar un diálogo sobre la fase de afinidades estéticas entre el pasado medieval de la ciudad y el presente, a partir de “infiltraciones” contemporáneas que, aún hoy en día, revitalizan el espacio público, creando una experiencia activa.
Citation
item.page.embargo