Publication: Novela de la Memoria Histórica en España o ¿que hacer con los fantasmas del pasado?
Authors
Pozo Ortea, Marta del
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
Abstract
En este artículo, se expondrán las políticas cultu-
rales de la transición y de la actualidad respecto a
los años del Franquismo a través de cuatro nove-
las. Propondré cómo El secreto de la cripta em-
brujada (1979) de Eduardo Mendoza y El cuarto
de atrás (1978) de Carmen Martín Gaite surgen
como respuesta a las incertidumbres de la tran-
sición, mientras Soldados de Salamina (2001) de
Javier Cercas y El cielo de Madrid (2005) de Julio
Llamazares son dos respuestas contemporáneas a
la cuestión de la memoria histórica. Se observará
cómo la ejecución o la negación del hecho me-
morístico repercute en la identidad de sus sujetos
narrativos.
In this article, I will present the Spanish cultural politics after Franco’s dictatorship, the transition to democracy and the most recent past, in connec- tion with four novels that I consider symptomatic of such politics. I will interpret El secreto de la cripta embrujada (1979) by Eduardo Mendoza and El cuarto de atrás (1978) by Carmen Martín Gaite as a response to uncertainties of the Spanish transition and I will later analyze Soldados de Sa- lamina (2001) by Javier Cercas and El cielo de Madrid (2005) by Julio Llamazares as contempo- rary answers to the question of historical memory. I will observe how the execution or denial of the memory act affects the identity of these narrative subjects.
In this article, I will present the Spanish cultural politics after Franco’s dictatorship, the transition to democracy and the most recent past, in connec- tion with four novels that I consider symptomatic of such politics. I will interpret El secreto de la cripta embrujada (1979) by Eduardo Mendoza and El cuarto de atrás (1978) by Carmen Martín Gaite as a response to uncertainties of the Spanish transition and I will later analyze Soldados de Sa- lamina (2001) by Javier Cercas and El cielo de Madrid (2005) by Julio Llamazares as contempo- rary answers to the question of historical memory. I will observe how the execution or denial of the memory act affects the identity of these narrative subjects.
publication.page.subject
Franquismo , Transición , Olvido , Memoria histórica , Hauntologie , Duelo , Transition , Oblivion , Historical memory , Hauntologie , Mournin
Citation
item.page.embargo
Collections
Ir a Estadísticas
Sin licencia Creative Commons.