Publication: El secreto de los cuerpos y el cuerpo del secreto
Authors
Gallego Dueñas, Francisco Javier
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Publisher
Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
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Description
Abstract
La concepción simmeliana del secreto
centraba la atención en el enorme poder que
tiene para unir a las personas que lo comparten.
La sociología del secreto intenta explicar cómo
funciona este mecanismo. El cuerpo, a veces, es
el objeto a esconder: funciones corporales relacionadas con la comida, el descanso o el sexo
que necesitan seguridad y privacidad. La teoría
sobre el proceso civilizador de Elias abundaba en
esta idea. Por otra parte, el cuerpo puede ser una
herramienta efectiva para esconder, compartir o
incluso, revelar secretos. El cuerpo se convierte
en un significante, el propio cuerpo es un símbolo
para los secretos. La manera con la que gestionamos nuestro cuerpo ejemplifica las cualidades
del funcionamiento social del secreto. El tema
artístico Nuda Veritas resume perfectamente este
concepto: el cuerpo desnudo es la metáfora de la
verdad desnuda.
Simmel’s conception of secret focus on its great power of unified people who share it. Sociology of secrecy tries to explain how it works. The body sometimes is the object to hide: corporal functions related with feed, rest or sex need safe privacy. Norbert Elias’ theory on the civilizing process insisted on this idea. In the other hand, the body can be an effective tool to hide, share or even reveal secrets. Body becomes a signifier; the body itself is a symbol for secrets. The way we managed our body exemplifies the qualities of social working of secrecy. The artistic topic Nuda Veritas can summarize this concept: nude body means naked truth.
Simmel’s conception of secret focus on its great power of unified people who share it. Sociology of secrecy tries to explain how it works. The body sometimes is the object to hide: corporal functions related with feed, rest or sex need safe privacy. Norbert Elias’ theory on the civilizing process insisted on this idea. In the other hand, the body can be an effective tool to hide, share or even reveal secrets. Body becomes a signifier; the body itself is a symbol for secrets. The way we managed our body exemplifies the qualities of social working of secrecy. The artistic topic Nuda Veritas can summarize this concept: nude body means naked truth.
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