Publication: Carne barroca: voluptuosidad, sumisión, sublimación
Authors
Martínez, Francisco José
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
http://dx.doi.org/10.6018/daimon/272371
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
Abstract
Este trabajo presenta tres aspectos del
cuerpo en el Barroco: el cuerpo religioso sufriente
y triunfante, el cuerpo político sometido y supliciado y el cuerpo amoroso acariciado y adorado.
Se trata de mostrar la ambigüedad radical del
Barroco que oscila entre el apego a la vida y el
culto de la muerte acabando en una tristeza resignada que sin embargo no puede dejar de mostrar
cierta nostalgia respecto al sueño renacentista de
afirmación de la vida, la libertad y el amor.
This paper presents three aspects of the body in the Baroque: the suffering and triumphant religious body, the political body as victim under torture, and loving body cherished and adored. This is to show the radical ambiguity of Baroque ranging from attachment to life and death cult, and ending in a resigned sadness that nevertheless shows some nostalgia about the Renaissance dream of affirmation of life, freedom and love.
This paper presents three aspects of the body in the Baroque: the suffering and triumphant religious body, the political body as victim under torture, and loving body cherished and adored. This is to show the radical ambiguity of Baroque ranging from attachment to life and death cult, and ending in a resigned sadness that nevertheless shows some nostalgia about the Renaissance dream of affirmation of life, freedom and love.
publication.page.subject
Cuerpo , Barroco , Voluptuosidad , Sumisión , Sublimación , Body , Baroque , Voluptuousness , Submission , Sublimation
Citation
item.page.embargo
Collections
Ir a Estadísticas
Sin licencia Creative Commons.