Publication: Para comprender la educación artística en el marco de una fundamentación crítica de la educación y el curriculum
Loading...
Date
1995
Authors
Barragán Rodríguez, Jose María
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP)
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
En la formación inicial, la fundamentación de la educación artística crítica puede entenderse como el
intento de organizar un marco interpretativo-comprensivo de las concepciones de educación artística. Como
primer paso en esta dirección se ha elaborado un hipotético mapa de tendencias de educación artística que
pueden entenderse como distintas formas de contestar a una serie de cuestiones educativas problemáticas. Estas tendencias se derivan de tradiciones disciplinares y pedagógicas generadas en diferentes contextos históricos. Una perspectiva de estudio complementaria sería realizar investigaciones en las que se intente relacionar estas orientaciones explicitas de educación artística con las preconcepciones (no explícitas) de grupos de profesores de educación artística y/o de estudiantes en formaci6n inicial con un fin deliberativo.
A critical approach to Art Education means, in a context of a Teaching Education Program, the process of building a conceptual and historical frame to understand and interpretate different perspectives on Art Education, The first step in this process will be to organize a map where different Art Education tendencies are linking to educational and social problems placed in historical contexts. A second step will try to establish a relationship between these tendencies and teachers or students conceptions on Art Education to promote a construction of their consciousnnes. In this paper some considerations to organize the first step of this critical process are presented.
A critical approach to Art Education means, in a context of a Teaching Education Program, the process of building a conceptual and historical frame to understand and interpretate different perspectives on Art Education, The first step in this process will be to organize a map where different Art Education tendencies are linking to educational and social problems placed in historical contexts. A second step will try to establish a relationship between these tendencies and teachers or students conceptions on Art Education to promote a construction of their consciousnnes. In this paper some considerations to organize the first step of this critical process are presented.
Citation
item.page.embargo
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. Licencia Creative Commons