Publication: Evaluación y acreditación de titulaciones universitarias en Educación desde el punto de vista del profesorado
Authors
Ibáñez-López, Francisco Javier ; Hernández-Pina, Fuensanta ; Monroy Hernández, Fuensanta
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
Las titulaciones de Educación Superior deben ser sometidas a
procesos de evaluación de la acreditación para asegurar su
correcto funcionamiento y cumplimiento de objetivos. Esta
investigación tuvo por objetivo analizar las facilidades y
dificultades encontradas a la hora de realizar los procesos de
evaluación y acreditación por parte del profesorado y
comprobar el liderazgo que los equipos de dirección de los
centros y los coordinadores de titulaciones ejercen sobre los
mismos. Fue desarrollada en un centro universitario estatal
que consiguió finalizar en 2018 la acreditación por parte de la
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación
(ANECA) de todas sus titulaciones oficiales. El estudio fue
descriptivo y se abordó con un enfoque de investigación
mixto mediante la recogida de información cuantitativa y
cualitativa, a través de una encuesta tipo escala Likert y
entrevistas semiestructuradas. Los resultados señalaron tres
dificultades principales: la complejidad de los procedimientos
en sí, la falta de personal especializado para llevar a cabo
estos procedimientos y en general, la poca participación de
los grupos de interés. Se destacaron las facilidades que ofrece
el servicio de gestión de la Calidad de la universidad, y el
liderazgo que abanderan el equipo directivo y los
coordinadores de las titulaciones. Las conclusiones
certificaron una necesidad de simplificar y modificar los
procesos, de apostar por su eficiencia con más medios
materiales y humanos, y de fomentar la participación activa
de todos los grupos de interés
University degrees must be evaluated in order to ensure they function properly and reach their objectives. This study aimed at finding out about lecturers’ opinion about various aspects of the evaluation process implemented at their university, and about the leadership of the management and coordination teams. The focus of study was the faculty of education of a state university whose degrees had been positively evaluated by National Agency for Quality Assessment and Accreditation (ANECA) in 2018. A mixed method approach was used as opinions were collected from a large number of teachers via a Likert scale, as well as from a small sample of teachers in face-to-face interviews. The results revealed that lecturers identified three main difficulties in evaluation: procedures are complex, a lack of specialized staff to evaluate, and low participation of all stakeholders. Participants enhanced the role played by the university Quality Service and the leadership of the management and coordination teams of the faculty. The results showed there is a need for simpler evaluation, additional material and human resources, and greater involvement and active participation of all stakeholders.
University degrees must be evaluated in order to ensure they function properly and reach their objectives. This study aimed at finding out about lecturers’ opinion about various aspects of the evaluation process implemented at their university, and about the leadership of the management and coordination teams. The focus of study was the faculty of education of a state university whose degrees had been positively evaluated by National Agency for Quality Assessment and Accreditation (ANECA) in 2018. A mixed method approach was used as opinions were collected from a large number of teachers via a Likert scale, as well as from a small sample of teachers in face-to-face interviews. The results revealed that lecturers identified three main difficulties in evaluation: procedures are complex, a lack of specialized staff to evaluate, and low participation of all stakeholders. Participants enhanced the role played by the university Quality Service and the leadership of the management and coordination teams of the faculty. The results showed there is a need for simpler evaluation, additional material and human resources, and greater involvement and active participation of all stakeholders.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. Licencia Creative Commons