Publication: La coevaluación como alternativa para mejorar la calidad del aprendizaje de los estudiantes universitarios: valoración de una experiencia
Authors
Álvarez Valdivia, Ibis
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP)
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
En este artículo se describe una experiencia de coevaluación
para la evaluación parcial de la asignatura “Psicología
Evolutiva y de la Educación” en la titulación de Pedagogía
en la Universidad Autónoma de Barcelona. El objetivo de
este estudio se orienta a explorar las potencialidades de
este procedimiento para evaluar y mejorar el aprendizaje
de los estudiantes universitarios. Los resultados obtenidos
demuestran que la coevaluación puede ser un instrumento
fiable y efectivo para evaluar la calidad del aprendizaje
y que contribuye a su mejora en la medida que estimula
la autorregulación y el desarrollo de competencias
profesionales durante la propia situación de evaluación.
In this article we describe an experience of co-assessment carried out as part of the evaluation in the course “Developmental and Educational Psychology” taught to Pedagogy students in the Autonomous University of Barcelona. The purpose is to explore the potentialities of this procedure to assess and improve university students’ learning. The results obtained show that peer assessment can be a reliable and effective procedure to assess learning quality and that it contributes to its improvement since it encourages self-regulation and the development of professional competences during the particular assessment situation.
In this article we describe an experience of co-assessment carried out as part of the evaluation in the course “Developmental and Educational Psychology” taught to Pedagogy students in the Autonomous University of Barcelona. The purpose is to explore the potentialities of this procedure to assess and improve university students’ learning. The results obtained show that peer assessment can be a reliable and effective procedure to assess learning quality and that it contributes to its improvement since it encourages self-regulation and the development of professional competences during the particular assessment situation.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. Licencia Creative Commons