Publication: ¿Cuándo es legítimo exponer un cadáver? Bodies: de cuerpos a objetos.
Authors
Abellán Aguilar, Tatiana
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
El artículo analiza la exposición Bodies y el fenómeno de la plastinación de cadáveres desde una perspectiva crítica. A través de una reflexión filosófica, artística y ética, tan académica como personal, el texto cuestiona la estetización del cuerpo muerto y la conversión de los restos humanos en objetos de exhibición. Se abordan interrogantes sobre la legitimidad moral de estas muestras, su relación con el arte, la ciencia y el espectáculo, así como la comercialización de los cuerpos. Además, se problematiza la noción de autenticidad y la objetualización extrema de los cadáveres plastinados en un contexto contemporáneo marcado por la negación de la muerte y la espectacularización de lo macabro.
Abstract: This article critically analyzes the Bodies exhibition and the phenomenon of cadaver plastination. Through a philosophical, artistic, and ethical reflection—both academic and personal—the text questions the aestheticization of the dead body and the transformation of human remains into exhibition objects. It explores questions regarding the moral legitimacy of such displays, their relationship with art, science, and spectacle, as well as the commercialization of bodies. Additionally, it problematizes the notion of authenticity and the extreme objectification of plastinated cadavers in a contemporary context marked by the denial of death and the spectacularization of the macabre.
Abstract: This article critically analyzes the Bodies exhibition and the phenomenon of cadaver plastination. Through a philosophical, artistic, and ethical reflection—both academic and personal—the text questions the aestheticization of the dead body and the transformation of human remains into exhibition objects. It explores questions regarding the moral legitimacy of such displays, their relationship with art, science, and spectacle, as well as the commercialization of bodies. Additionally, it problematizes the notion of authenticity and the extreme objectification of plastinated cadavers in a contemporary context marked by the denial of death and the spectacularization of the macabre.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Collections
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. Licencia Creative Commons