Publication:
An innovative approach to improving writing skills in higher education

dc.contributor.authorBernal Lloréns, Mercedes F.
dc.contributor.authorPuigcerver Peñalver, Mª Carmen
dc.contributor.authorSánchez-Ballesta, Juan P.
dc.contributor.departmentEconomía Financiera y Contabilidad
dc.date.accessioned2024-05-28T06:43:29Z
dc.date.available2024-05-28T06:43:29Z
dc.date.issued2023-07-21
dc.description©2023 Journal of Management and Business Education. This manuscript version is made available under the CC-BY-NC 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. This document is the Published version of a Published Work that appeared in final form in Journal of Management and Business Education. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.35564/jmbe.2023.0015
dc.description.abstractIn this paper we introduce an innovation activity which consists of a writing competition in a Faculty of Economics and Business at a large university in Spain. This activity allows us to assess the deficiencies that higher education students have in writing reports and to encourage students and staff to be aware of the relevance of written communication for their personal lives and their professional careers. This experience showed us that those students that enrolled in the competition had good marks in a multiple-choice exam with questions about orthography, grammar, punctuation and vocabulary but they found more difficulties in composing their own texts. This suggests that despite the years employed in learning the Spanish language prior to embarking on their higher education courses, the students do not have enough skills to compose texts at the advanced level that corresponds to professionals in Social Sciences. One implication of these findings is that higher education teachers should highlight the relevance of writing properly to their students and develop activities in those fields in which composition is compulsory.
dc.description.abstractEn este trabajo presentamos una actividad innovativa que consiste en un concurso de escritura en una Facultad de Economía y Empresa de una universidad española generalista. Esta actividad nos ha permitido valorar las deficiencias que los estudiantes universitarios muestran en la expresión escrita, y con ella pretendemos animar a los estudiantes y al resto de profesores a ser conscientes de la relevancia de la comunicación escrita en el desarrollo personal y profesional. Los resultados de nuestra actividad muestran que los estudiantes que tomaron parte en el concurso obtuvieron buenas puntuaciones en una prueba con cuestiones sobre ortografía, gramática, signos de puntuación y vocabulario, pero encontraron más dificultades en la composición autónoma de textos escritos. Estos resultados sugieren que, a pesar de los años preuniversitarios empleados en aprender lengua española, los estudiantes aún no muestran las suficientes habilidades de redacción de nivel avanzado que corresponden a profesionales de Ciencias Sociales. Una implicación que surge de nuestro trabajo es que los profesores universitarios deberían hacer valorar a sus estudiantes la importancia de la expresión escrita, para lo que podrían desarrollar actividades de redacción en sus disciplinas.
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent16es
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35564/jmbe.2023.0015
dc.identifier.eisbnJournal of Management and Business Education, 6(3), 289-304.es
dc.identifier.issnElectronic: 2605-1044
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/141900
dc.languageenges
dc.publisherAcademia Europea de Dirección y Economía de la Empresa.
dc.relationSin financiación externa a la Universidades
dc.relation.publisherversionhttps://journaljmbe.com/article/view/6012
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectWriting skillses
dc.subjectComposition
dc.subjectTeaching innovation
dc.subjectHigher education
dc.subjectMotivation
dc.subjectBusiness studies
dc.subjectHabilidades de escritura
dc.subjectComposición
dc.subjectInnovación docente
dc.subjectEducación superior
dc.subjectMotivación
dc.subjectEstudios empresariales
dc.titleAn innovative approach to improving writing skills in higher educationes
dc.title.alternativeUn enfoque innovador para mejorar las habilidades de escritura en la educación superior
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dspace.entity.typePublicationes
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
BernalPuigcerverSanchezBallesta_2023_JMBE.pdf
Size:
465.57 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
license.txt
Size:
2.26 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:
Collections