Publication: De una Teoría lingüística descabellada a la enseñanza del ruso y de la lingüística en la escuela : un episodio de la disciplinarización de la semántica en la URSS.
Authors
Velmezova, Ekaterina
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Instituto de Lingüística Materialista.
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
Basándose en la “Nueva Teoría del Lenguaje” desarrollada por N. Ia. Marr, algunos pedagogos soviéticos en los años treinta intentaron reformar la enseñanza de la lengua rusa en las escuelas. A pesar de que, desde el punto de vista de los lingüistas modernos, la semántica marrista no resistía la crítica, estos pedagogos acabaron notando una mejora en el dominio de la ortografía rusa por parte de sus alumnos. También advirtieron que sus alumnos habían comenzado a dominar ciertos principios fundamentales de la ciencia del lenguaje. Hoy en día, dichos principios, más que enseñarse en la escuela se enseñan en el nivel universitario (por supuesto, sin ningún tipo de coloración marrista).
Based on the “New Theory of Language” developed by N.Ja. Marr, some Soviet pedagogues in the 1930s sought to reform the teaching of the Russian language in schools. Despite the fact that, from the point of view of modern linguists, marrist semantics do not stand firm against criticism, these pedagogues eventually noticed an improvement in their pupils’ competence in Russian spelling. They also declared that their pupils were beginning to master certain fundamental principles of the language sciences. Today, these principles are taught rather at the university level (of course, without the marrist approach) than at school.
Based on the “New Theory of Language” developed by N.Ja. Marr, some Soviet pedagogues in the 1930s sought to reform the teaching of the Russian language in schools. Despite the fact that, from the point of view of modern linguists, marrist semantics do not stand firm against criticism, these pedagogues eventually noticed an improvement in their pupils’ competence in Russian spelling. They also declared that their pupils were beginning to master certain fundamental principles of the language sciences. Today, these principles are taught rather at the university level (of course, without the marrist approach) than at school.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. Licencia Creative Commons