Publication: La compatibilidad entre estudios y deporte en estudiantes de secundaria
Authors
Alvarez-Perez, Pedro Ricardo ; López, David ; Hernández Álvarez, Adelto ; Barroso Cubas, Cathaysa
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
Abstract
La finalidad de esta investigación fue analizar las dificultades que los estudiantes de secundaria tenían para compatibilizar estudios y deportes. Siguiendo un método descriptivo de carácter exploratorio y a través de la aplicación de una prueba de cuestionario y la realización de un grupo de discusión, se recogió información en relación a cuatro factores clave: las características propias de la práctica deportiva, el conflicto de intereses surgido a la hora de compatibilizar los estudios y el deporte, los apoyos y recursos con los que contaban para armonizar esta doble actividad y las expectativas formativas y profesionales que tenían de cara a su futuro. El análisis de los distintos factores que intervienen en el desarrollo de esta doble actividad, constituye un elemento de referencia fundamental para que los centros educativos implanten medidas y acciones que permitan a estos estudiantes continuar con su preparación deportiva, sin tener que renunciar a la formación. Los resultados obtenidos ponen de manifiesto las dificultades que tienen los estudiantes de secundaria para compaginar ambos procesos, lo que les exige un gran esfuerzo, una buena planificación de metas, una adecuada organización del tiempo y persistencia en el logro de los objetivos planteados.
ABSTRACT: The purpose of this research was to analysethe difficulties thathigh school studentshadto balance outstudiesandsports. Following adescriptiveexploratorymethodandthroughthe application of atestquestionnaireandconductinga discussion group, informationwascollectedin relation to fourkey factors: the characteristicsof the sport, the conflicts of interestemergedinbalancingstudiesand sport, the support and resources theyhadto bring togetherthisdoubleactivityandthetrainingand professional expectationsthatwereahead of theirfuture. Theanalysis of the differentfactors involved inthe development of thisdouble activity, constitutes afundamentalelement of reference sothatschoolsimplementmeasuresand actions that allow these students to continue with theirsports training, without having to give upeducation. The results obtainedhighlightthe difficulties thathigh school students havetocombineboth processes, which requires them greateffort, good planning ofgoals, appropriate organization of time andpersistenceinachievingthe objectives.
ABSTRACT: The purpose of this research was to analysethe difficulties thathigh school studentshadto balance outstudiesandsports. Following adescriptiveexploratorymethodandthroughthe application of atestquestionnaireandconductinga discussion group, informationwascollectedin relation to fourkey factors: the characteristicsof the sport, the conflicts of interestemergedinbalancingstudiesand sport, the support and resources theyhadto bring togetherthisdoubleactivityandthetrainingand professional expectationsthatwereahead of theirfuture. Theanalysis of the differentfactors involved inthe development of thisdouble activity, constitutes afundamentalelement of reference sothatschoolsimplementmeasuresand actions that allow these students to continue with theirsports training, without having to give upeducation. The results obtainedhighlightthe difficulties thathigh school students havetocombineboth processes, which requires them greateffort, good planning ofgoals, appropriate organization of time andpersistenceinachievingthe objectives.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Collections
Ir a Estadísticas
Sin licencia Creative Commons.