Publication:
Littérature et film noirs dans Et on tuera tous les affreux (1948) de Vernon Sullivan, l’alter negro de Boris Vian, ou une mise en question de la beauté hollywoodienne.

dc.contributor.authorCortijo Talavera, Adela
dc.date.accessioned2019-01-11T13:25:31Z
dc.date.available2019-01-11T13:25:31Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractAbstract: In this article we propose the study of a curious process of generic combination, noir genre and dystopian science fiction, and an intermediate phenomenon of literature and cinema through the analysis of Boris Vian’s pastiches under the pseudonym Vernon Sullivan. We focus, in particular, on a Hollywoodian subgenre of criticism of seriality and artificial perfection. For this we expose an original approach to the novel Et on tuera tous les affreux (1948) in relation to three North American films cataloged as neo-noir –two of them adaptations of novels by Ellroy– in order to study the representation of the femme fatale in a hypermasculinized context from an aesthetic, stylistic and sociological point of view.en
dc.description.abstractResumen: En este artículo proponemos el estudio de un curioso proceso de combinación genérica, de género negro y ciencia ficción distópica, y un fenómeno intermediático de literatura y cine a través del análisis de los pastiches de Boris Vian bajo el seudónimo de Vernon Sullivan. Nos centramos, en concreto, en un subgénero Hollywoodiense de crítica a la serialidad y la perfección artificial. Para ello exponemos un acercamiento original a la novela Et on tuera tous les affreux (1948) en relación con tres films norteamericanos catalogados como neonoir, –dos de ellos adaptaciones de novelas de Ellroy– con el objeto de estudiar la representa- ción de la femme fatale en un contexto hipermasculinizado desde un punto de vista estético, estilístico y sociológico.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent22es
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6018/analesff.26.1.352531
dc.identifier.eisbnCortijo, A. (2018). Littérature et film noirs dans Et on tuera tous les affreux (1948) de Vernon Sullivan, l’alter negro de Boris Vian, ou une mise en question de la beauté hollywoodienne. Anales de Filología Francesa, 26. https://doi.org/10.6018/analesff.26.1.352531
dc.identifier.issn1989-4678 (Internet)
dc.identifier.issn0213-2958
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/66179
dc.languagefrafr
dc.publisherUniversidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.
dc.relationSin financiación externa a la Universidad.
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectBoris Vianes
dc.subjectVernon Sullivanes
dc.subjectFilm noires
dc.subjectVampes
dc.subjectFemme fatalees
dc.subject.otherCDU::8- Lingüística y literatura::81 - Lingüística y lenguases
dc.titleLittérature et film noirs dans Et on tuera tous les affreux (1948) de Vernon Sullivan, l’alter negro de Boris Vian, ou une mise en question de la beauté hollywoodienne.es
dc.title.alternativeNoir fiction and film noir in Et on tuera tous les affreux (1948) of Vernon Sullivan, the alter negro of Boris Vian, or a questioning of the beauty of Hollywood.es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dspace.entity.typePublicationes
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
19 Litterature et film
Size:
421.31 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Adela Cortijo Talavera
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
license.txt
Size:
1.39 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: