Publication:
Cognitive processes and the P-P-P (Presentation-Practice-Production model) in contemporary ELT materials.

dc.contributorBueno Alonso, Jorge L.
dc.contributor.authorCriado, Raquel
dc.contributor.authorSánchez Pérez, Aquilino
dc.contributor.departmentFilología Inglesa
dc.date.accessioned2024-06-04T08:11:19Z
dc.date.available2024-06-04T08:11:19Z
dc.date.issued2010
dc.description© 2010. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo. This document is made available under the CC-BY-NC-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 This document is the published version of a published work that appeared in final form in Analizar datos, describir variación / Analysing data, describing variation.
dc.description.abstractThis paper focuses on the two kinds of knowledge humans may attain (specifically, linguistic knowledge), the cognitive processes as described in psycholinguistics and neurolinguistics leading to knowledge attainment and their correspondence to the PPP (Presentation-Practice-Production model of activity sequencing). Even though method in general and specific pedagogical actions imply the development of a specific type of knowledge (declarative or procedural), and a specific activity sequencing in teaching materials and procedures, the application of cognitive studies to language teaching has not been granted much relevance throughout the history of foreign pedagogy. The analysis of a case-study is undertaken in which a sample lesson from a well-known contemporary textbook is examined with the following aims in mind: (i) to ascertain up to what point its activities favour the attainment of declarative or procedural knowledge, and (ii) to detect whether the activity sequencing agrees or not with the PPP and thus with DEC->PRO cognitive sequencing. The analysis is performed on the activities of the units, since they constitute the operative pedagogical units both in textbooks and in the classroom.------------------------------------es
dc.description.abstractEl presente trabajo se centra en los dos tipos de conocimiento lingüístico que los humanos pueden aprender, así como en los procesos cognitivos descritos en psicolingüística y neurolingüística que conducen a la obtención de conocimiento y su correspondencia con el PPP (modelo de secuenciación de actividades de Presentación-Práctica-Producción). A pesar de que los métodos en general y los procedimientos didácticos en particular implican el desarrollo de un tipo específico de conocimiento (declarativo o procedimental) y una determinada secuencia de actividades en los materiales docentes, apenas se ha concedido importancia alguna a la aplicación de estudios derivados de la psicología cognitiva en la historia de la enseñanza de idiomas. El estudio de caso en este trabajo analiza una unidad modelo procedente de un libro contemporáneo para la enseñanza del inglés como lengua extranjera muy conocido a nivel nacional. Se persiguen los siguientes objetivos: (i) determinar hasta qué punto las actividades favorecen el aprendizaje de conocimiento declarativo o procedimental, y (ii) averiguar si la secuenciación de las actividades concuerda o no con el PPP y, por tanto, con la secuenciación cognitiva DEC->PRO. El análisis se efectuará sobre las actividades, pues éstas constituyen las unidades pedagógicas operativas en los manuales y en el aula.
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent24es
dc.identifier.eisbnCriado, R. & Sánchez, A. (2010). Cognitive processes and the P-P-P (Presentation-Practice-Production model) in contemporary ELT materials. In J. L. Bueno Alonso, D. González Álvarez, U. Kirsten Torrado, A. E. Martínez Insua, J. Pérez Guerra, E. Rama Martínez, & R. Rodríguez Vázquez (Eds.), Analizar datos, describir variación / Analysing data, describing variation (pp. 227–243). Universidad de Vigo (Servicio de Publicaciones). ISBN: 978-84-8158-479-0es
dc.identifier.eissn978-84-8158-479-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/142037
dc.languageenges
dc.publisherServicio de Publicaciones de la Universidad de Vigoes
dc.relationThis research is financially supported by the Spanish Ministry of Science and Innovation: Research project (Ref.: FFI2009-07722) funded by the Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica.es
dc.relation.ispartofAnalizar datos, describir variación, J. L. Bueno Alonso, D. González Álvarez, U. Kirsten Torrado, A. E. Martínez Insua, J. Pérez Guerra, E. Rama Martínez, & R. Rodríguez Vázquez (Eds.), 227-243
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectLanguage teaching materialses
dc.subjectPPP
dc.subjectActivity sequencing
dc.subjectCognitive sequencing
dc.subjectDeclarative knowledge
dc.subjectProcedural knowledge
dc.subjectMateriales para la enseñanza de lenguas extranjeras
dc.subjectSecuenciación de actividades
dc.subjectSecuenciación cognitiva
dc.subjectConocimiento declarativo
dc.subjectConocimiento procedimental
dc.subject.otherCDU::8- Lingüística y literatura::81 - Lingüística y lenguases
dc.titleCognitive processes and the P-P-P (Presentation-Practice-Production model) in contemporary ELT materials.es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartes
dspace.entity.typePublicationes
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Criado and Sanchez_Cognitive processes and the P-P-P in contemporary ELT materials_2010.pdf
Size:
343.72 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
license.txt
Size:
2.26 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: