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The ENDO-Study: A qualitative study to assess the impactof a short film on medical students’ understanding andperception of endometriosis.

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Date
2025
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Authors
Piñel Pérez, Carlos Santiago ; Alfonso González, Rosendo ; Alvarez García, Eva ; Durán Somacarrera, Alfonso ; Irazola Laguna, Alejandra ; Gómez-Roso Jareño, María José
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Publisher
Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones
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Description
Abstract
This study investigates the effectiveness of a short film, END-O, as an educational tool forenhancing medical students' understanding of endometriosis and its impact on patients' quality of life.Endometriosis, a prevalent yet often underdiagnosed condition affecting women, presents significantphysical and emotional challenges. A qualitative approach was employed, involving 23 sixth-year medicalstudents randomly assigned to either a study group (n=11) that viewed the film or a control group (n=12) thatdid not. Following a lecture on endometriosis, both groups completed questionnaires assessing theirunderstanding and perceptions of the disease. The study group demonstrated significantly greaterrecognition of symptoms (p = 0.005) and expressed more detailed insights regarding the disease's impact onlife, including emotional and social dimensions. The findings suggest that the film effectively promotesempathy and a deeper understanding of endometriosis among future healthcare providers, highlighting theimportance of integrating humanistic approaches in medical education. This intervention may contribute toaddressing the critical underdiagnosis and undertreatment of endometriosis
Este estudio investiga la efectividad de un cortometraje, END-O, como herramienta educativa paramejorar la comprensión de los estudiantes de medicina sobre la endometriosis y su impacto en la calidad devida de las pacientes. La endometriosis, una afección prevalente pero a menudo infradiagnosticada queafecta a mujeres, presenta importantes desafíos físicos y emocionales. Se empleó un enfoque cualitativo,involucrando a 23 estudiantes de medicina de sexto año, asignados al azar a un grupo de estudio (n=11) quevio el cortometraje o a un grupo de control (n=12) que no lo vio. Después de una clase sobre endometriosis,ambos grupos completaron cuestionarios que evaluaban su comprensión y percepción de la enfermedad. Elgrupo de estudio mostró un reconocimiento significativamente mayor de los síntomas (p = 0,005) y expresóideas más detalladas sobre el impacto de la enfermedad en la vida, incluyendo sus dimensiones emocionalesy sociales. Los resultados sugieren que el cortometraje promueve eficazmente la empatía y una comprensiónmás profunda de la endometriosis entre los futuros profesionales de la salud, resaltando la importancia deintegrar enfoques humanísticos en la educación médica. Esta intervención podría contribuir a abordar elproblema crítico del infradiagnóstico y el tratamiento insuficiente de la endometriosis
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