Publication:
Aulas del Futuro en España: un análisis desde la perspectiva docente

dc.contributor.authorGarcía-Tudela, Pedro Antonio
dc.contributor.authorPrendes-Espinosa, M. Paz
dc.contributor.authorSolano-Fernández, Isabel María
dc.contributor.departmentDidáctica y Organización Escolar
dc.date.accessioned2024-02-01T12:17:52Z
dc.date.available2024-02-01T12:17:52Z
dc.date.issued2023
dc.description©<2023>. This manuscript version is made available under the CC-BY-NC-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ This document is the, Published, version of a Published Work that appeared in final form in Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. To access the final edited and published work see: https://doi.org/10.12795/pixelbit.98627
dc.description.abstractLa progresiva integración de las tecnologías digitales en el contexto educativo ha propiciado el desarrollo de iniciativas en las que se reestructura el espacio escolar y se plantean modelos de enseñanza innovadores. Un caso concreto a nivel europeo son las Aulas del Futuro, las cuales se han extendido por diversos países y entre ellos España, que es nuestro contexto de investigación. Dada la novedad de esta experiencia se ha planteado un estudio cuantitativo exploratorio y diseño de encuesta. Se ha diseñado un cuestionario ad hoc que ha sido respondido por una muestra participante de 66 docentes que enseñan en Aulas del Futuro españolas. El análisis de datos es descriptivo y correlacional. Los resultados apuntan a que en estas aulas se utilizan principalmente metodologías activas, las evaluaciones que se realizan son mayoritariamente formativas y se emplean diversas tecnologías digitales como recursos de enseñanza (diferentes en Primaria y Secundaria). Se detecta una satisfacción generalizada del profesorado en torno a todas las dimensiones analizadas. Se concluye que existen numerosos resultados positivos, a pesar del carácter emergente de la propuesta y del consiguiente esfuerzo técnico y pedagógico que conlleva implementar este tipo de iniciativas.es
dc.description.abstractThe progressive integration of digital technologies in the educational context has led to the development of initiatives in which the school space is restructured and innovative teaching models are proposed. A specific case at European level is the Future Classroom, which have spread to several countries, including Spain, which is our research context. Given the novelty of this experience, an exploratory quantitative study and survey design has been proposed. An ad hoc questionnaire was designed and answered by a sample of 66 teachers who teach in Spanish Classrooms of the Future. The data analysis is descriptive and correlational. The results show that these classrooms mainly use active methodologies, the assessments carried out are mainly formative and various digital technologies are used as teaching resources (different in Primary or Secondary Education). There is widespread teacher satisfaction in all the dimensions analysed. It is concluded that there are many positive results, despite the emergent nature of the proposal and the consequent technical and pedagogical effort involved in implementing this type of initiative.en
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent28es
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12795/pixelbit.98627
dc.identifier.eisbnPixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 67 (2023), 59-86es
dc.identifier.issnPrint 1133- 8482
dc.identifier.issnElectronic 2171-7966
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/138411
dc.languagespaes
dc.relationSin financiación externa a la Universidades
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAula del Futuroes
dc.subjectClases Inteligenteses
dc.subjectEducación Primariaes
dc.subjectEducación Secundariaes
dc.subjectTecnologías Digitaleses
dc.subjectFuture Classroomen
dc.subjectSmart Classroomsen
dc.subjectPrimary Educationen
dc.subjectSecondary Educationen
dc.subjectDigital Technologiesen
dc.titleAulas del Futuro en España: un análisis desde la perspectiva docentees
dc.title.alternativeFuture Classrooms in Spain: an analysis from teachers ́perspectivees
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dspace.entity.typePublicationes
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Aulas del futuro en España.pdf
Size:
876.42 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
license.txt
Size:
2.26 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:
Collections