Publication: Inmigración, lengua y escuela en sociedades bilingües: revisión de estudios
Loading...
Date
2011
Authors
Huguet Canalis, Ángel ; Chireac, Silvia-María ; Ianos, Adelina ; Janés Carulla, Judit ; Lapresta Rey, Cecilio ; Navarro, José Luis ; Sansó, Clara
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP)
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
Abstract
Al objeto de profundizar en el debate “inmigración-lenguaescuela”,
en el presente trabajo se presentan algunos datos
derivados de estudios sobre la temática llevados a cabo por
nuestro grupo de investigación en el contexto catalán.
A partir de destacar algunas cuestiones relacionadas con
la incidencia demográfica del fenómeno migratorio, se
muestran los resultados de una serie de investigaciones
centradas en aspectos de carácter cognitivo-lingüístico
y otros que hacen referencia a cuestiones actitudinalesmotivacionales.
Finalmente, se discuten posibles actuaciones
que persiguen optimizar y reconsiderar la práctica educativa
en las aulas multilingües.
With the aim to go more deeply into the "immigration-language-school" debate, our paper presents some data derived from studies on this topic carried out by our research group in the Catalan context. We start by highlighting some issues related with the demographic incidence of the migratory phenomenon. We then show the results of a number of investigations dealing with cognitivelinguistic and on attitude-motivation aspects. Finally, possible actions pursuing to optimize and to reconsider the educational practice in multilingual classrooms are discussed.
With the aim to go more deeply into the "immigration-language-school" debate, our paper presents some data derived from studies on this topic carried out by our research group in the Catalan context. We start by highlighting some issues related with the demographic incidence of the migratory phenomenon. We then show the results of a number of investigations dealing with cognitivelinguistic and on attitude-motivation aspects. Finally, possible actions pursuing to optimize and to reconsider the educational practice in multilingual classrooms are discussed.
publication.page.subject
Citation
item.page.embargo
Ir a Estadísticas
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons. CC BY 4.0