Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/red.408661

Title: Considering the Role of Zone of Proximal Development and Constructivism in Supporting Teachers’ TPACK and Effective Use of Technology
Other Titles: Consideración del papel de la Zona de Desarrollo Próximo y el constructivismo en el apoyo al TPACK de los maestros y al uso efectivo de la tecnología
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: RED: revista de educación a distancia, N. 64, 2020
ISSN: 1578-7680
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Constructivism
Educational technology
Mentoring
TPACK
Teacher candidates
Technology integration
ZPD
Constructivismo
Tecnología educativa
Mentoría
Candidatos a docentes
Integración tecnológica
Abstract: This article examines Vygotsky’s (1978) Zone of Proximal Development (ZPD) and Tharp and Gallimore’s (1988) application of ZPD for teacher learning that can be used as a framework to develop teachers’ and teacher candidates’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). We synthesize these ideas and provide vignettes from both teachers and teacher candidates that describe how ZPD can inform the way teachers’ TPACK is developed. We argue that the stages of ZPD (Tharp & Gallimore, 1988) provide a helpful framework for the development of teacher candidates’ and in-service teachers’ TPACK through experiential learning opportunities that include the reflection of the intersection of technologies, pedagogies, and content knowledge. The implication of our paper includes a call for long-term systematic examinations of strategies to support teachers and teacher candidate development of TPACK.
Este artículo examina la Zona de Desarrollo Próximo (ZPD) de Vygotsky (1978) y la aplicación de la ZPD de Tharp y Gallimore (1988) para el aprendizaje docente que puede utilizarse como marco para desarrollar el Conocimiento Tecnológico Pedagógico del Contenido (TPACK, siglas en inglés) de profesores y candidatos a profesores. Sintetizamos estas ideas y proporcionamos viñetas de profesores y candidatos a profesores que describen cómo la ZPD puede indicar la forma en que se desarrolla el TPACK de los profesores. Argumentamos que las etapas de ZPD (Tharp & Gallimore, 1988) proporcionan un marco útil para el desarrollo del TPACK de profesores candidatos y docentes en servicio a través de oportunidades de aprendizaje experiencial que incluyen el reflejo de la intersección de tecnologías, pedagogías y conocimiento del contenido. La implicación de nuestro artículo incluye un llamado a indagaciones sistemáticas a largo plazo, de estrategias para apoyar a los maestros y candidatos a maestros al desarrollo del TPACK.
Primary author: Polly, Drew
Secondary authors: Byker, Erik
URI: http://hdl.handle.net/10201/96154
DOI: https://doi.org/10.6018/red.408661
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2020, N. 64

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Considering the Role of Zone of Proximal Development .pdf343,63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons