Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.398621

Title: La percepción visual del paisaje en la pintura y la fotografía: un enfoque interdisciplinario hacia la presencia espacial
Other Titles: Spatial perception of landscape painting and photography: an interdisciplinary approach to spatial presence
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
ISSN: 1887-5238
Related subjects: CDU::7 Bellas artes::75 - Pintura
CDU::7 Bellas artes::77 - Fotografía. Cinematografía
Keywords: Percepción
Paisaje
Fenomenología
Neurociencia
Presencia
Realismo
Perception
Landscape
Phenomenology
Neuroscience
Presence
Realism
Affordances
Abstract: Este artículo explora la per‐ cepción visual como experiencia corpo‐ rizada del espacio a través del paisaje en la pintura y la fotografía. Es una in‐ vestigación interdisciplinaria, que busca contribuir al diálogo entre varios cam‐ pos: la fenomenología de la percepción, la percepción del espacio en la neuro‐ ciencia cognitiva y el estudio de las ar‐ tes visuales. La investigación es de ca‐ rácter correlacional y descriptivo; busca por una parte, explorar la relación entre la experiencia de presencia espacial y el realismo de la imagen; por otra, se ob‐ serva si el uso de elementos visuales que sugieren una acción motora en el espectador (del inglés ‘affordances’) afecta la intensidad de presencia espa‐ cial. Además del análisis de literatura, se recolectaron datos a través de un cues‐ tionario ilustrado en donde se presenta‐ ron 26 imágenes, 13 pinturas y 13 foto‐ grafías de paisaje. Este estudio se reali‐ zó con 28 participantes de 18 a 64 años de distintos géneros.
This article explores visual perception as an embodied experience of space through landscape painting and photography. It takes an interdisci‐ plinary approach, which seeks to con‐ tribute to the dialogue between differ‐ ent fields of study: phenomenology of perception, perception of space in cog‐ nitive neuroscience and visual arts. research is correlational and descrip‐ tive; it seeks, on one hand, to explore the relationship between the experi‐ ence of spatial presence and realism; on the other, it observes the use of af‐ fordances in landscape images, under‐ stood as visual elements that suggest a motor action in the spectator and the ways in which they affect the intensity of spatial presence. In addition to the literature analysis, data was collected through an illustrated questionnaire which included 26 images: 13 paintings and 13 landscape photographs. This study was conducted with 28 partici‐ pants aged 18 to 64 years of different genders.
Primary author: Carrillo Quiroga, Perla
Collection: Vol. 17(2019)
URI: http://hdl.handle.net/10201/89188
DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.398621
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 21
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol.17 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
398621-Texto del artículo-1375821-1-10-20200111.pdf2,11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons