Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/turismo.44.404961

Title: Turismo e identidad en San Miguel de Allende, México
Other Titles: Tourism and identity in San Miguel de Allende, México
Issue Date: 2019
Publisher: Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia
Citation: Cuadernos de turismo, nº 44 (2019)
ISSN: 1989-4635
1139-7861
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::33 - Economía::338 - Situación económica. Política económica. Gestión, control y planificación de la economía. Producción. Servicios. Turismo. Precios
Keywords: Turismo
Identidad
San Miguel de Allende
México
Tourism
Identity
San Miguel de Allende
Mexico
Abstract: El artículo aborda a la identidad como categoría de análisis desde una perspectiva turís-tica en San Miguel de Allende (SMA). La investigación tuvo como soporte una metodología cualitativa sustentada en el método histórico y etnográfico. Entre los principales hallazgos figura que el turismo ha posicionado las manifestaciones culturales de los sanmiguelenses en las preferencias del público nacional e internacional, afianzando una serie de referentes identitarios que vinculan a la población local con su espacio físico y social, además de promover un turismo amigable y receptivo con visitantes de diferentes partes del mundo. Se concluye que los sectores público, social y privado, deben emprender un trabajo colaborativo para rescatar y afianzar la identidad.
ABSTRACT: The article research the identity as an analysis category from a tourist perspective in San Miguel de Allende (SMA). The investigation had as support a qualitative methodology based on the historic and ethnographic method. Among the principal findings, tourism has been preferred in national and international public’s as a cultural manifestation of the native population of San Miguel de Allende, supporting a series of identity references that link local population with their physical and social environment, besides that promotes a friendly and receptive tourism with visitors of different parts of the world. It is concluded that the public, social and private sectors must start a collaborative effort to rescue and support the identity.
Primary author: Soto de Anda, Luis Angel
Cruz Jiménez, Graciela
Vargas Martínez, Elva Esther
URI: http://hdl.handle.net/10201/85810
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/turismo.44.404961
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 28
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Nº 44 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
404961-Texto del artículo-1364171-1-10-20191217.pdf1,51 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
404961-Texto del artículo-1364181-1-10-20191217.pdf2,59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons