Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/76468

Title: Valoración del Prácticum de los Grados de Magisterio de Teruel (España) ante una experiencia de gestión coordinada entre la universidad y la administración educativa
Other Titles: Practicum Evaluation of Degrees of Teaching in Primary and Childhood Education in Teruel (Spain) in the face of a coordinated management experience between the university and the educational administration
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0213-8646
1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Valoración del Prácticum
Formación del profesorado
Entorno rural
Grados de Magisterio en Educación Infantil y Primaria
Educational practice assessment
Teacher training
Rural environment
Degrees of Teaching in Primary and Childhood Education
Abstract: [ES] El Prácticum es considerado como un proceso esencial en la formación del futuro docente. En este trabajo se muestra la valoración ejercida por los tres agentes participantes, maestros/as, estudiantes y profesorado universitario, tras un acuerdo de mejora organizativa entre la administración educativa y la universidad. Los estudiantes valoran mejor la labor realizada por su maestro/a tutor/a que la ejercida por su profesor/a tutor/a universitario/a. Los/as maestros/as tutores/as y el profesorado universitario solicitan un mayor reconocimiento (incentivos) por parte de las instituciones responsables, administración educativa y universidad, que deben proporcionar más medios si realmente desean mejorar la formación de nuestro profesorado.
[EN] Practicum is seen as an essential part of the training of future teachers. This paper shows the results of an assessment of the whole module following an on-­‐line survey involving the three participating agents (i.e. school teachers, students and university lecturers). This was inspired by a joint endeavour to enhance and strengthen the communication and cooperation between the educational administrations and the university. Students value the work done by their school mentor better than that of their university mentor. Both school and university mentors ask for greater recognition (incentives) from the responsible institutions, educational administration and university, all of which must provide more means if they really want to improve the training of pre-­‐service teachers.
Primary author: Ponz Miranda, Adrián
Abarca Sos, Alberto
Ramo Garzarán, Rosario Marta
Collection: REIFOP - Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 22, N. 2, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/76468
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.344671
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 13
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Geographic Materia: Teruel (España)
Appears in Collections:Vol. 22, Núm. 2 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
05_REIFOP_V22_N2_2019.pdf314,33 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons