Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/76431

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLobovikov-Katz, Anna-
dc.date.accessioned2019-11-08T12:31:53Z-
dc.date.available2019-11-08T12:31:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn0213-8646-
dc.identifier.issn1575-0965-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/76431-
dc.description.abstract[EN] Modern Conservation of Cultural Heritage (CCH) is an interdisciplinary field, comprising arts, crafts, architecture, humanities, IT (Information Technology) and STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Several decades of extended research have shown the importance of spatial skills and spatial literacy for success in STEM. A major part of cultural heritage is visual, and three-­‐dimensional. A sufficient level of spatial understanding and spatial skills is needed to understand, study and preserve cultural heritage. Visualization is especially helpful in teaching and learning the interdisciplinary CCH. However, the necessity of developing spatial visual literacy, and acquisition of relevant theoretical knowledge by experts and educators in CCH has not yet been commonly accepted. This paper outlines an innovative Methodology for developing Spatial Visual Literacy (MSVL) -­‐ a crucial tool for CCH and heritage education, -­‐ and selected perspectives of its feasibility and applicability to teacher training and also wider interdisciplinary uses. The paper addresses selected lessons from application of some elements of the Methodology as part of previous research and educational scenarios for different objectives and target audiences, from high-­‐school, undergraduate, PhD students, to experts from different areas of expertise within the CCH, to facilitate its uses for teacher training in heritage education.es_ES
dc.description.abstract[ES] La Conservación del Patrimonio Cultural (CCH) es un campo interdisciplinario, que comprende artes, artesanía, arquitectura, humanidades, TICs (Tecnología de la información) y STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Matemáticas). Varias décadas de investigación han demostrado la importancia tanto de de las habilidades espaciales, como de la alfabetización espacial para el éxito en STEM. Una parte importante del patrimonio cultural es visual y tridimensional. Se necesita un nivel suficiente de comprensión espacial, así como habilidades espaciales para poder comprender, estudiar y preservar el patrimonio cultural. La visualización, es especialmente útil para enseñar y aprender el patrimonio desde un punto de vista interdisciplinar. Sin embargo, aún no se ha aceptado por parte de expertos y educadores en patrimonnio la necesidad de desarrollar la alfabetización visual espacial y la adquisición de conocimientos teóricos relevantes sobre la misma. Este trabajo presenta una metodología innovadora para desarrollar la alfabetización visual espacial (MSVL, por sus siglas en inglés), una herramienta crucial para la conservación y la educación del patrimonio, y perspectivas seleccionadas de su factibilidad y aplicabilidad a la capacitación docente, así como usos interdisciplinarios más amplios. El documento aborda una selección de ejemplos de aplicación de algunos elementos de la Metodología como parte de investigaciones previas y escenarios educativos con diferentes objetivos y audiencias distintas, desde estudiantes de secundaria, bachillerato o doctorado, hasta expertos de diferentes áreas de experiencia dentro de la conservación del patrimonio, buscando facilitar su uso en la formación docente en educación patrimonial.es_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.format.extent15es_ES
dc.languageenges_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaes_ES
dc.relation.ispartofseriesREIFOP - Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 22, N. 1, 2019es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectHeritage educationes_ES
dc.subjectConservation of cultural heritagees_ES
dc.subjectMethodology for the development of Spatial Visual Literacy (MSVL)es_ES
dc.subjectSpatial abilityes_ES
dc.subjectEducación patrimoniales_ES
dc.subjectconservación del patrimonio culturales_ES
dc.subjectHabilidad espaciales_ES
dc.subjectMetodología para el desarrollo de la alfabetización visual espacial (MSVL)es_ES
dc.subject.otherCDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo librees_ES
dc.titleMethodology for Spatial-Visual Literacy (MSVL) in Heritage Education: Application to Teacher Training and Interdisciplinary Perspectiveses_ES
dc.title.alternativeMetodología para la Alfabetización Espacial-Visual (MSVL) en Educación Patrimonial: Aplicación en la formación docente y perspectivas interdisciplinariases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.358671-
Appears in Collections:Vol. 22, Núm. 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13_REIFOP_V22_N1_2019.pdf2,04 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons