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http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.356991
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Título: | Diseño y validación de un cuestionario para el estudio de la relación y colaboración museo y escuela (MUSELA DOC) |
Otros títulos: | Design and validation of a questionnaire to study of the relationship and collaboration museum and school (MUSELA DOC) |
Fecha de publicación: | 2019 |
Editorial: | Universidad de Murcia |
ISSN: | 0213-8646 1575-0965 |
Materias relacionadas: | CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre |
Palabras clave: | Evaluación Cuestionario Museo Educación formal Patrimonio Evaluation Survey Museum Formal education Heritage |
Resumen: | El
propósito
de
este
estudio
ha
sido
diseñar
y
validar
el
instrumento
de
recogida
de
información
Museo
y
Escuela,
relación
y
uso
para
la
enseñanza
de
la
historia
destinado
a
docentes
(MUSELA
DOC).
En
el
procedimiento
de
análisis
se
valoraron
las
características
psicométricas
del
instrumento,
su
validez
de
contenido,
confiabilidad
y
validez
de
constructo
adoptando
un
diseño
descriptivo
analítico,
fundamentalmente
cuantitativo.
Las
estrategias
utilizadas
fueron
un
estudio
piloto
y
un
análisis
externo
en
el
que
participaron
dieciocho
expertos.
Los
participantes
debían
valorar
el
instrumento
utilizando
una
escala
de
validación,
diseñada
ad
hoc
y
estructurada
en
tres
partes
diferenciadas.
La
escala
se
componía
de
cinco
dimensiones
que
sustentan
las
bases
conceptuales
del
instrumento.
El
análisis
de
la
confiabilidad
del
cuestionario,
mediante
el
método
alfa
de
Cronbach,
ha
arrojado
un
coeficiente
de
.57
para
los
38
ítems
analizados
de
la
escala
global,
lo
que
indica
una
consistencia
interna
moderada.
MUSELA
se
establece
como
uno
de
los
primeros
instrumentos
de
recogida
de
información
cuantitativa
sometidos
a
un
proceso
de
validación
y
encargado
de
analizar
la
planificación
y
modos
de
colaboración
entre
el
museo
y
la
educación
formal. The purpose of this study was to design and validate the Museum and School information collection tool, relationship and use for teaching history to teachers (MUSELA DOC). The analysis procedure consists of the study of the psychometric characteristics of the instrument, its validity of content, reliability and construct validity. The quantitative design is analytical descriptive. The strategies used were a pilot study and an external analysis in which eighteen experts participated. The participants had to assess the instrument using a validation scale, designed ad hoc and structured in three different parts (presentation of the purpose of the research and the objectives of the questionnaire, instructions for completion, items that should be analyzed according to the adequacy, relevance, relevance and orthographic correction through a scale of numerical estimation with five values). The scale consisted of five dimensions that support the conceptual basis of the instrument. The analysis of the reliability of the questionnaire, using Cronbach's alpha method, has shown a coefficient of .57 for the 38 items analyzed on the global scale, which indicates a moderate internal consistency. Two questions have had to be excluded from the analytical process because they do not have enough variability. |
Autor/es principal/es: | Escribano Miralles, Ainoa Serrano Pastor, Francisca José Miralles Martínez, Pedro |
Colección: | REIFOP - Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 22, N. 1, 2019 |
URI: | http://hdl.handle.net/10201/76404 |
DOI: | http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.356991 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/article |
Número páginas / Extensión: | 17 |
Derechos: | info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International |
Aparece en las colecciones: | Vol. 22, Núm. 1 (2019) |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
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