Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.2.314731

Title: Las ramas de conocimiento en la formación del profesorado de la institución superior
Other Titles: The branches of knowledge in teacher training of the higher institution
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0213-8646
1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Docencia universitaria
Formación del profesorado
Planes de formación
Modalidades formativas
University teaching
Teacher training
Training aircraft
Training modalities
Abstract: La formación del docente universitario es un tema que preocupa a numerosas universidades, cuyo enfoque metodológico está cambiando desde una concepción tradicional de la enseñanza a una perspectiva más práctica. El objetivo del trabajo fue profundizar en los planes que tienen distintas universidades para formar su profesorado y conocer puntos en común y divergentes. La metodología se centra en el análisis de contenido de los planes de formación de 36 universidades españolas y europeas. Los resultados señalan que la formación del profesorado responde a diferentes perfiles y etapas profesionales del docente universitario. Se discuten las implicaciones para la práctica.
The training of the university teacher in a topic that concerns universities, whose methodological approach is changing from a traditional conception of teaching to a more practical perspective. The objective of the work was to deepen in the planes that have different universities to form their teaching staff and to know points in common and divergent. The methodology focuses on the content analysis of the training plans of 36 universities. The results indicate that teacher training responds to different profiles and professional stages of the university teacher. The implications for practice are discussed.
Primary author: Rodríguez Pulido, Josefa
Artiles Rodríguez, Josué
Guerra Santana, Mónica
Collection: REIFOP - Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 21, N. 2, 2018
URI: http://hdl.handle.net/10201/76245
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.2.314731
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 12
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 21, Núm. 2 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01_REIFOP_V21_N2_2018.pdf186,83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons