Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/75602

Title: Impacto del Burnout en el desarrollo profesional del profesorado universitario. Una revisión de la investigación
Other Titles: Impact of Burnout on the professional development of professors. A review of research
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Burnout
Educación superior
Desarrollo profesional docente
Revisión de literatura
Teacher burnout
Higher education
Teacher professional development
Reviews of the literature
Abstract: Numerosos investigadores afirman que la docencia es una profesión altamente estresante, por lo que se convierte en un escenario idóneo para la aparición de burnout (agotamiento emocional, despersonalización y baja autorrealización). No obstante, la atención y estudio de los investigadores acerca del burnout en el campo de la Educación Superior ha sido menor en detrimento de otros niveles y etapas, pese a los cambios y transformaciones que ha experimentado la Educación Superior en los últimos años y que justifican la necesidad de investigación en esta línea. Esta revisión bibliográfica ha tenido como objetivo describir los diferentes objetivos, métodos, instrumentos y variables de investigaciones en este escenario, y así conocer el estado de la cuestión respecto al docente de universidad. Posteriormente, se ha realizado un análisis de las mismas para extraer los datos más importantes de cada investigación y que pueden ser de ayuda para el avance del conocimiento en esta área. Se concluye con una problemática que va acrecentándose y que dificulta el desarrollo profesional del docente de universidad.
Many researchers claim that teaching is a highly stressful profession, becoming an ideal stage for the emergence of burnout (emotional exhaustion, depersonalization and low personal accomplishment). However, researchers’ attention and their studies of burnout in the field of Higher Education has been reducing to the detriment of other levels and stages, in spite of the changes and transformations experienced in Higher Education in recent years, that justifies the need for further research in this field. This literature review has had as a goal to describe the different objectives, methods, tools and variables used in different research about this area and, thus, knowing the actual knowledge about the state of affairs in relation to the problem with university teachers. Afterwards, it has been done an analysis of these investigations to extract the most important data of each one and that can be helpful to the advancement of knowledge in this circle. It concludes with a problem that is increasing and it hinders the professional development of professors.
Primary author: Rodríguez ­García, Antonio Manuel
Sola Martínez, Tomás
Fernández Cruz, Manuel
Collection: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 20, N. 3, 2017
URI: http://hdl.handle.net/10201/75602
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 20, Núm. 3 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
05_REIFP_V20_N3_2017.pdf353,46 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons