Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/75189

Title: Competencias digitales de las mujeres en el uso de las redes sociales virtuales: diferencias según perfil laboral
Other Titles: Women’s digital skills in the use of social network sites: differences by employment status
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-4068
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Habilidades
Alfabetización digital
Redes sociales
Tecnologías de la web 2.0
Mujeres
Skills
Digital literacy
Social networks
Web 2.0 technologies
Women
Abstract: Este artículo presenta resultados parciales de la investigación “las mujeres como tejedoras de las redes sociales: estrategias relacionales e inclusión digital”, financiada por el Ministerio de Economía y Competitividad. El objetivo del estudio es conocer las competencias digitales de las mujeres en el uso de las redes sociales y determinar perfiles según su nivel de habilidad en las redes. Además, analizamos las diferencias en la competencia digital en función de la situación laboral de las mujeres. Con este fin, se realizó una encuesta de 1340 mujeres con diferentes perfiles en función de su situación laboral y su edad. Se aplicó una escala para medir las competencias digitales en el uso de redes sociales, que obtuvo índices óptimos de validez y fiabilidad. Los resultados muestran un nivel medio-alto de competencias en el uso de las redes sociales, siendo las mujeres profesionales y emprendedoras las que muestran competencias más avanzadas respecto a las mujeres desempleadas. Todas ellas tienen poco desarrolladas las competencias de manejo de información y creación de contenidos, lo que tiene repercusión en la formación para el empleo.
This article presents partial results of the investigation “women as weavers of the social networks: relational strategies and digital inclusion”, funded by the Ministry of Economy and Competitiveness. The purpose of this study is to know the digital skills of women in the use of social networks and determine the profiles according to their level of skills. In addition, we analyze differences in digital competence depending on women employment status. To this end, we conducted a survey of 1340 women with different profiles depending on their employment status and their age. We applied a scale to measure digital skills in using social networking sites, which had optimal rates of validity and reliability. The results show a medium-high level of digital skills in the use of social networks, finding that women professional and entrepre- neurial show more advanced skills regarding unemployed women. All women surveyed have underdeveloped skills of information management and digital content creation, which has an impact on training for employment.
Primary author: Rebollo-Catalán, Ángeles
Mayor-Buzon, Virginia
García-Pérez, Rafael
Collection: RIE - Revista de Investigación Educativa, V. 35, N. 2, 2017
URI: http://hdl.handle.net/10201/75189
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol.35, Nº 2 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
09.pdf1,25 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons