Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/72704

Title: Observational Analysis of the Organization of On-Task Behavior in the Classroom Using Complementary Data Analysis
Issue Date: 2017
ISSN: 16952294
Related subjects: 159.9
Keywords: Observational methodology; social interaction; academic en- gagement; T-pattern; lag sequential analysis; trend analysis; polar coordi- nates.
Abstract: El objetivo de este estudio es analizar la organización de la acti- vidad académica en el aula de clase. Cuatro técnicas de análisis de datos uti- lizadas en metodología observacional –detección de T-Patterns, análisis se- cuencial de retardos, análisis de tendencias, y análisis de coordenadas pola- res- han permitido estudiar como los escolares de Primaria distribuyen sus actividades en el aula. De forma específica, se pretendía detectar y explorar las relaciones entre las conductas relativas al trabajo académico y diferentes categorías de interacción social respecto al uso del tiempo en el contexto de la vida cotidiana en el aula. El estudio se llevó a cabo mediante el instru- mento de observación SOC-IS, focalizado en la interacción social, y se utili- zaron los programas informáticos THEME (versión 6, Edu), SDIS-GSEQ (versión 4.1.2), HOISAN (versión 1.6), y STATGRAPHICS (versión 16). Se describen los T-Patterns, patrones de conducta, tendencias y vectores obtenidos, sí como las implicaciones metodológicas de la estrategia pro- puesta.
The aim of this study was to analyze the organization of on-task behavior in the classroom. Four observational methodology techniques— T-pattern detection, lag sequential analysis, trend analysis, and polar coor- dinate analysis—were used to study the organization of on-task and off- task behavioral patterns during class time in a primary school setting. The specific objective was to detect and explore relationships between on-task behavior and different social interaction categories in relation to the actual distribution of activities in a real-life classroom setting. The study was con- ducted using the behavioral observation system for social interaction SOC- IS and the software programs Theme (version 6, Edu), SDIS-GSEQ (ver- sion 4.1.2), HOISAN (version 1.6), and STATGRAPHICS (version 6). We describe the results obtained for the four techniques and discuss the meth- odological implications of combining complementary techniques in a single study.
Primary author: Santoyo, Carlos
Jonsson, Gudberg K.
Anguera, M. Teresa
López-López, José Antonio
URI: http://hdl.handle.net/10201/72704
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 33, Nº 3 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
271061-1028841-1-PB.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.