Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53804

Title: Adaptación y propiedades psicométricas de la escala SBI-U sobre Burnout Académico en estudiantes universitarios
Other Titles: Adaptation and psychometric properties of the SBI-U scale for Academic Burnout in university students
Issue Date: Jan-2015
Date of creation: 2015
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1695-2294
Related subjects: 159.9 - Psicología
Keywords: Burnout académico
SBI
Universidad
Versión española
Estudio instrumental
Abstract: El objetivo del presente trabajo ha sido desarrollar una adaptación española a estudiantes universitarios de la escala School Burnout Inventory (SBI) de 9 ítems. Así, se llevó a cabo una doble adaptación, por un lado, del inglés al español y, por otro, de estudiantes de secundaria a universitarios. La escala se aplicó a 578 estudiantes universitarios (25.7% hombres; 74.3% mujeres) de diversas zonas de España. Los resultados muestran que el SBI-Universitarios tiene la misma estructura que la versión original inglesa para estudiantes de secundaria, ello se ha constatado el mediante análisis factorial confirmatorio que ha indicado la existencia de tres factores: Agotamiento, Cinismo e Inadecuación. Por otro lado, las tres subescalas presentan una fiabilidad aceptable (entre .77 y .70). Además, se aportan indicios de validez a través de dieciocho correlatos externos y siete escalas de contraste. Finalmente, el SBI-U se configura como un instrumento potencialmente útil para evaluar el burnout académico en estudiantes universitarios.
The objective of the present study was to draw up a Spanish adaptation for university students of the School Burnout Inventory (SBI) 9- item scale. This entailed a double adaptation, on the one hand from English into Spanish and then from secondary school students to university students. The scale was applied to 578 university students (25.7% men; 74.3% women) from different regions in Spain. The findings indicate that the University students-SBI has the same structure as the original version in English for secondary school students. This was confirmed by factor analysis that pointed to the existence of three factors: Exhaustion, Cynicism and Inadequacy. Furthermore, the three subscales showed acceptable reliability (between .77 and .70) In addition to this, indications of validity were found using eighteen external correlates and seven contrast scales. Finally the SBI-U constitutes a potentially useful instrument for evaluating academic burnout in university students.
Primary author: Boada-Grau, Joan
Merino-Tejedor, Enrique
Sánchez-García, José-Carlos
Prizmic-Kuzmica, Aldo-Javier
Vigil-Colet, Andreu
Collection: Vol 31, No 1 (2015)
URI: http://hdl.handle.net/10201/53804
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 8
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 31, Nº 1 (2015)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.