Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/47032

Title: Importancia de la competencia argumentativa en el ámbito educativo: una propuesta para su enseñanza a través del role playing online
Other Titles: Importance of Argumentative Competence in the Educational Field: A Proposal for its Teaching through Online Role Playing
Issue Date: 2-Oct-2015
Keywords: Role playing
Argumentation
Distance study
Experiential learning
Teacher education
Role playing
Argumentación
Enseñanza a distancia
Aprendizaje experiencial
Formación de profesores
Abstract: playing as a learning strategy to experience both in teacher training and in the classroom. The argumentative capacity is essential in education as it is a competence that students need to develop to get on in their daily life and transmit their thoughts, defend their ideas, maintain open and understanding dialogs with others, etc. It is therefore essential that teachers also gain knowledge about this capacity and implement it in the classroom, helping students acquire this capacity. In Higher Education, it is pursued that students, as future teachers, develop this competence through the various subjects to be taken during the course of studies. However, in distance education, it is not so easy to practice this skill, as there is no physical attendance environment that encourages synchronous interactions. This article discusses the advantages and disadvantages of some of the possibilities for working the argumentative competence in such environments, presenting finally role
La capacidad argumentativa es esencial en el ámbito educativo, ya que es una competencia que el alumnado necesitará desarrollar para desenvolverse en su vida diaria y transmitir sus pensamientos, defender sus ideas, mantener diálogos abiertos y comprensivos con los demás, etc. Por ello resulta esencial que el profesorado también la adquiera y la sepa poner en marcha en el aula, ayudando a sus estudiantes a adquirir dicha capacidad. Desde la formación universitaria se persigue que los alumnos, como futuros docentes, desarrollen esta competencia a través de las distintas asignaturas a cursar durante la carrera. Sin embargo, en la educación a distancia no resulta tan sencillo poner en práctica esta habilidad, ya que se carece de un entorno físico presencial que favorezca las interacciones síncronas. En este artículo se examinan las ventajas e inconvenientes que presentan algunas de las posibilidades que existen para trabajar la competencia argumentativa en dichos entornos, presentando finalmente el role playing como estrategia de aprendizaje para experimentarla tanto en la formación del profesorado como en el aula.
Primary author: García-Barrera, Alba
URI: http://hdl.handle.net/10201/47032
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2015, N. 45



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.