Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45618

Title: Arte y psicobiografía : un estudio de la obra gráfica de Hans Crhistian Andersen
Issue Date: 9-Jul-2015
Date of creation: 30-Jun-2015
Related subjects: 159.9 - Psicología
7 Bellas artes
Keywords: Andersen, Hans Christian
Psicoanálisis y arte
Abstract: Esta investigación aborda por primera vez la psicobiografía de Hans Christian Andersen, desde su obra gráfica. La metodología empleada también es inédita en este tipo de estudios: análisis panofskyano contextualista y hermenéutica psicoanalítica. Los resultados nos han arrojado, a través del significado otorgado a las seis categorías elaboradas ad hoc: Complejo de Edipo, Eros, Thanatos, Represión, Sublimación y Fantasía, que nuestro autor tenía una personalidad egocéntrica y ególatra y de afectividad ciclotímica .Se ha concluido que existe en él una omnipresencia obsesiva de la muerte, frustración amorosa, y “temeroso servilismo” como "mediador" entre su "realidad traumática" y su "obra artística". Toda su obra es un egregio “retorno de lo reprimido” con un “reiterado empleo de la antropomorfización”. Existe un preámbulo del surrealismo. Aparece la catatimia del recuerdo y la pseudología fantástica como elementos que permiten a Andersen "fabular" y contrapesar el complejo de inferioridad que experimenta en sus relaciones sociales. PALABRAS CLAVE: Hans Christian Andersen, Arte, Psicoanálisis, Psicobiografía ART AND PSYCHOBIOGRAPHY : A STUDY OF THE GRAPHIC WORK OF HANS CHRISTIAN ANDERSEN. ABSTRACT: This research addresses for the first time psychobiography of Hans Christian Andersen, from his graphic work. The methodology is also unpublished in this type of study: panofskyano contextual analysis and psychoanalytic hermeneutical.The results have thrown us through the meaning given to the six categories elaborated ad hoc: Oedipus complex, Eros, Thanatos, Repression, Sublimation and Fantasy, that our author had a sel-centered personality and egotistical and cyclothymic affectivity. It has been concluded that there is in hi an obsessive omnipresence of death,loving frustration,and “fearful servility” as a mediator between his traumatic reality and his artistic work. All his work is an eminent “return of the repressed” with a “repeated use of the anthropomorphization”.There is a preamble of surrealism. It appears the catatimia of keepsake and the fantastic pseudologia as elements that allow Andersen “fabulate” and counterbalance the inferiority complex which experiences i their social relations. KEYWORDS: Hans Christian Andersen, Art, Psychoanalysis, Psycho-biography
Primary author: Matrán Bea, Casilda
Director: Nieto Munuera, Joaquín
Hernández Conesa, Juana Mª
Faculty / Departments / Services: Departamento de Psiquiatría y Psicología Social
Published in: Proyecto de investigación:
URI: http://hdl.handle.net/10201/45618
Document type: info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Number of pages / Extensions: 432
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ciencias de la Salud

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TD CASILDA. DIGITAL.pdf17,42 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons