Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44443

Title: Aprendizaje motivado en alumnos universitarios: validación y resultados generales de una escala
Other Titles: Motivated learning in university students: scale validation and general results
Issue Date: 6-Jun-2013
Keywords: Aprendizaje motivado
Motivación académica
Metas vitales
Actitudes ante el aprendizaje
Motivated learning
Academic motivation
Life goals
Attitude to learning
Personal reasons
Learning strategies
Abstract: Este trabajo, resultado de un proyecto de investigación financiado por el Plan Propio de Investigación de la Universidad de Huelva, tiene como objetivo construir y validar una escala para evaluar los factores asociados al aprendizaje motivado de los alumnos universitarios. Es una escala Likert que evalúa metas, actitudes, motivos, condiciones, estrategias e implicación en el estudio. La muestra utilizada es aleatoria estratificada proporcional y compuesta por 938 alumnos. Para validar la escala se utiliza juicio de expertos, prueba piloto y análisis factorial. Entre los resultados principales destacamos como rasgos del aprendizaje motivado las metas cognitivas, sociales y de tarea, una actitud orientada al éxito, una atribución de éste a sí mismos, y unos motivos para estudiar relacionados con el trabajo futuro. Los alumnos motivados son competentes en el estudio, combinar capacidad de trabajo individual y trabajo en equipo, usar más las estrategias de aprendizaje, e implicarse en el estudio.
The aim of this study was to develop and validate a scale to assess factors related to college students´ motivated learning. The scale was a Likert scale which assessed individuals´ goals, attitudes, motives, conditions, strategies and involvement while learning. The sample was proportional stratified random, and comprised 938 students from the University of Huelva, Spain. In the validation process, expert judgment, a pilot test, and factor analysis were used. The most outstanding features of motivated learning were cognitive, social and task goals, a success-oriented attitude, and reasons to study related to future employment. Motivated students excel in their studies, are able to work independently as well as in groups, use learning strategies more often, and get involved in their studies.
Primary author: Boza Carreño, Angel
Méndez Garrido, Juan Manuel
URI: http://hdl.handle.net/10201/44443
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 347
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.31, Nº 2 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.