Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44441

Title: Enfoques de aprendizaje de los estudiantes y metodología docente: Evolución hacia el nuevo sistema de formación e interacción propuesta en el EEES
Other Titles: Learning approaches of students and teaching methodology: development towards a new interaction and training system in the ESHE
Issue Date: 6-Jun-2013
Keywords: Learning approaches
Teaching methodology
Higher education
Learning culture
Enfoques de aprendizaje
Modelos metodológicos docentes
Educación superior
Cultura de aprendizaje
Abstract: The great challenge for European convergence in higher education lies in setting up more flexible structures and a new approach to learning. The concept of a new university is based on a constructivist conception of learning, in which the student plays a key role in creating meaning, and the teacher is a mediator between students and knowledge.This study analyzed the evolution and the learning processes of undergraduate students in the Faculty of Education at the University of Granada, Spain. More specifically, we examined courses introduced under the LRU (University Reform Law) system and under the ECTS system, as well as current degree courses. Also, we identified which aspects ought to be changed or enhanced in order to accomplish the objectives of the new model, not only at a theoretical and general level, but also in practice; and developed teaching and learning methodology models.
El gran desafío de la convergencia Europea en Educación Superior está en conseguir estructuras más flexibles y un nuevo enfoque basado en el aprendizaje. Este nuevo modelo de universidad se centra en una concepción del aprendizaje constructivista, en  el que el estudiante es eje central en la creación de significado y el docente mediador entre el conocimiento y el alumnado.Desde esta perspectiva, se pretende analizar la evolución y el proceso de aprendizaje en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada, en titulaciones conformadas desde la Ley de Reforma Universitaria (LRU), en experimentación con el Sistema de Transferencia de Créditos Europeo (ECTS) y en los actuales Grados. Determinándose qué aspectos cambiar o potenciar  para alcanzar el nuevo modelo, no sólo a nivel teórico y general, sino también a nivel práctico y particular; se traza una línea de evolución en los modelos metodológicos docentes y de aprendizaje.
Primary author: Olmedo Moreno, Eva María
URI: http://hdl.handle.net/10201/44441
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 429
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.31, Nº 2 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.