Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44436

Title: Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios: comparación de resultados con los cuestionarios ASSIST y R-SPQ-2F
Other Titles: Approaches to learning of undergraduate students: a comparison of results measured with the ASSIST and the R-SPQ-2F
Issue Date: 6-Jun-2013
Keywords: Approaches to learning
Learning strategies
University students
Study
Enfoques de aprendizaje
Estrategias de aprendizaje
Estudiantes universitarios
Estudio
Abstract: This study compared the approaches to learning and studying of a sample of 350 Psychology students. Approaches were measured with two of the most widely used questionnaires, namely the ASSIST and the R-SPQ-2F, which were translated into Spanish. Internal validity and reliability were analysed. A correlation pattern was identified in two dimensions: superficial and deep-strategic. No sex or year differences were found in the approaches to learning measured with the ASSIST, yet differences were found in the deep approach measured with the R-SPQ-2F. It may be argued that students in upper levels have more learning experience and achieve higher scorings in constructive and deep approach. Results are discussed in the light of current theories of approaches to learning and studying.
Se comparan empíricamente los enfoques de aprendizaje y estudio en una misma muestra de estudiantes universitarios a través de los dos cuestionarios más utilizados, el ASSIST y el R-SPQ-2F. Participaron 350 alumnos de todos los cursos de la titulación de Psicología. Se adaptaron ambos cuestionarios al castellano y se estudió su validez interna y su fiabilidad. Se observa un patrón de correlaciones que implica la existencia de dos grandes dimensiones diferentes entre sí: superficial y profundo-estratégico. No se aprecian diferencias por género y curso en los enfoques de aprendizaje mediante el ASSIST, aunque  sí aparecen a través del R-SPQ-2F en el enfoque profundo, de tal modo que conforme avanzan los cursos y con ello la experiencia de aprendizaje y estudio, los estudiantes mejoran sus puntuaciones en enfoques profundos y constructivos. Se discuten estos resultados en función de las actuales teorías sobre enfoques de aprendizaje y estudio.
Primary author: Romero Medina, Agustín
Hidalgo Montesinos, María Dolores
González Javier, Francisca
Carrillo Verdejo, M. Eduvigis
Pedraja Linares, María José
García Sevilla, Julia
Pérez Sánchez, Miguel Angel
URI: http://hdl.handle.net/10201/44436
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 391
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.31, Nº 2 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.