Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44435

Title: Tiempos escolares y conciliación: análisis de familias con hijos en Educación Secundaria Obligatoria (12-16 años)
Other Titles: School schedule and work-life balance: analysis of families with high school children (12-16 years old)
Issue Date: 6-Jun-2013
Keywords: Conciliación
Familia
Adolescencia
Tiempos escolares
Work life balance
Family
Adolescence
School schedule
Abstract: En  este trabajo se estudia si la conciliación de la vida laboral, familiar y personal se ve afectada por los siguientes factores: contexto sociodemográfico, tiempos escolares y corresponsabilización de las familias en tareas derivadas de la escolarización de sus hijos. Muestra: 859 familias gallegas con hijos en Educación Secundaria Obligatoria (12-16 años), que respondieron a un cuestionario sobre la distribución y uso de su tiempo. Resultados: la conciliación está afectada por el tipo de familia, la situación laboral de los padres y la edad de los hijos. Una peor conciliación se relaciona con menor satisfacción con el horario escolar y distribución de las vacaciones. Existe un bajo nivel de corresponsabilidad en las tareas derivadas de la escolarización de los hijos. Son mayoritariamente las mujeres las que asumen estas funciones. La corresponsabilidad se relaciona positivamente con la conciliación en tareas que requieren una implicación cotidiana.
The aim of this study was to explore the impact of a number of factors on parents´ work-life balance, such as the socio-demographic context, school timetables, and family co-responsibility in tasks pertaining to children's schooling. A sample of 859 Galician families with children in secondary education (12-16 years old) completed a self-administered questionnaire on time management. The results showed that work-life balance may be influenced by family structure, parents´ employment status, and children's age. The worst work-life balance was associated with low levels of satisfaction with school schedules and holiday distribution. Also, there was a low level of co-responsibility in tasks pertaining to children's schooling, being mostly women the ones in charge of tasks. Co-responsibility was positively related to work-life balance when tasks demand day-to-day participation.
Primary author: Fraguela-Vale, Raúl
Lorenzo-Castiñeiras, Juan José
Merelas-Iglesias, Tania
Varela-Garrote, Lara
URI: http://hdl.handle.net/10201/44435
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 446
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.31, Nº 2 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.