Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/40666

Title: Implementing the teaching/learning of oral skills in secondary education in Aragón: Gauging teachers’ attitudes, beliefs and expectations
Issue Date: 2014
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1989-6131
Related subjects: 81 - Lingüística y lenguas
Keywords: Lengua inglesa
Didáctica
Expresión oral
Abstract: Tanto el MCERL como los programas y materiales docentes de Inglés como Lengua Extranjera reflejan la creciente importancia concedida a las destrezas orales en el aprendizaje de los estudiantes. Nuestro estudio parte de un análisis transversal de la enseñanza de las destrezas orales en Educación Secundaria en Aragón (España), realizado en 2012 a docentes y estudiantes de inglés. El presente artículo se centra en las respuestas de los profesores, revelando sus actitudes y expectativas en torno al aprendizaje y la evaluación de las destrezas orales. Analiza asimismo la aplicación de ciertas medidas para mejorar el nivel de competencia oral en la clase de lengua extranjera. Las respuestas de los profesores revelan que, a pesar de las medidas conducentes a su implementación en el aula, la práctica y evaluación de las destrezas orales sigue pareciendo insuficiente; que los alumnos no muestran, por diversas razones, el necesario interés por este tipo de actividades y que, por tanto, no se alcanzan los niveles y resultados requeridos.
Current national curricula, the Common European Framework of Reference for Languages, and EFL materials highlight the importance of the students’ development of oral skills. This study stems from a cross-sectional survey of the teaching of oral skills in Secondary Education in a Spanish local context (Aragón) carried out in 2012 on both teachers and students of English. The present paper focuses on the answers obtained from the group of teachers in order to provide a snapshot of their attitudes, beliefs and expectations regarding the teaching, learning and assessment of oral skills, as well as the implementation of some measures aimed at increasing the required level of oral competence in the foreign language. Teachers’ answers reveal that in spite of what is indicated in language policies, oral skills are not sufficiently practiced and/or assessed; that students are still reluctant to engage in oral activities and do not, therefore, reach the required level in these skills.
Primary author: Plo-Alastrué, Ramón‏
Hornero, Ana
Mur-Dueñas, Pilar
Published in: International Journal of English Studies, Vol. 14 (1), 2014
URI: http://hdl.handle.net/10201/40666
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 24 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.14 (1), 2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Implementing the teaching learning of oral skills.pdf299,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.