Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/40390

Title: La risa transoceánica de Vicente Huidobro y Hans Arp. Ironía y parodia como fundamento de la escritura a cuatro manos de “Tres inmensas novelas”
Issue Date: 2014
Publisher: Murcia : Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1577-6921
Related subjects: 82 - Literatura
Keywords: Huidobro, Vicente (1893-1948)
Arp, Jean
Crítica e interpretación
Abstract: El presente estudio se propone analizar el uso de los procedimientos irónicos y las modalidades discursivas paródicas que Vicente Huidobro utiliza en Tres inmensas novelas, recopilación de tres breves relatos humorísticos que el poeta chileno redactó junto con Hans Arp, en el año 1931, durante un verano compartido en el pueblo de Arcachon, en la región de Aquitania. El primer elemento que se quisiera destacar es la posición geopoética desde la que el texto fue escrito, pues se trata de unas narraciones elaboradas “desde los márgenes”: en el caso de Huidobro la perspectiva des-centrada depende de su procedencia geocultural (ciudadano latinoamericano viviendo en el continente europeo); en el caso de Arp por la condición de desterrado que el artista alsaciano experimentó debido a los continuos enfrentamientos entre Francia y Alemania por el control de la región. Mediante el uso de la parodia, la ironía y la paradoja, los tres breves textos cuestionan toda manifestación de agresividad y toda forma de violencia –tanto física como verbal o ideológica–, utilizando una serie de recursos retóricos que provocan la risa en el lector al mismo tiempo que desatan reflexiones sobre cómo acontecimientos trágicos (una guerra), o sentimientos considerados nobles (el sentido de patria), pueden convertirse en un desfile cómico de patéticos figurantes.
Theobjective of the present study is to analyze the use of the ironic procedures and the parodic discursive modalities that Vicente Huidobro uses in Tres inmensas novelas, a short book of three brief humorous tales that the Chilean poet wrote together with Hans Arp, in the year 1931, during a summer shared in the people of Arcachon, in the region of Aquitaine.The first element that we would like to underline is the geo-poetical position from that the text was written, since it is a collection of stories elaborated “from the margins": in case of Huidobro, the off-centerperspective depends on his geo-culturalorigin (a Latin-American citizen living in the European continent); in case of Arp depends on the exile's condition that the Alsatian artist experienced due to the continuous clashes between France and Germany for the control of the region.Thanks to a wise and clever use of the parody, the irony and the paradox, Tres inmensas novelas questions any manifestation of aggressiveness and any form of violence - both physical and verbal or ideological-, using a series of rhetorical resources that provoke the laugh in the reader at the same time as they untie reflections on how tragic events (a war), or feelings considered noble (the sense of mother land), can turn into a comical parade of pathetic bit-part actors.
Primary author: Gatti, Giuseppe
Published in: Tonos digital, nº 27, 2014
URI: http://hdl.handle.net/10201/40390
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Temporary material: 1893-1948
1887-1966
Appears in Collections:Nº 27, 2014



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.