Arte y políticas de identidad Vol.26 (2022)
Ir a Estadísticas
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- PublicationOpen AccessAproximaciones al consumo cultural hacia las músicas ligadas al narcotráfico y sus personajes: El caso de sinaloenses en Los Ángeles, California (1970-2000)(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2022) Fernández Velázquez, Juan AntonioLos corridos son expresiones musicales que los mexicanos han adoptado como un género convertido en un vehículo para comunicarse mediante la tradición oral, pero además para divertirse y acompañar el ocio y la recreación de quienes los escuchan y consumen, activando su memoria y sensibilidad. Entendemos por consumo lo desprendido de las mercancías culturales, como las músicas; en el caso de los corridos de narcotráfico se convierten en melodías que el individuo apropia y adapta a su cotidianidad con diversas significaciones. En este trabajo tomamos como estudio de caso a los sinaloenses radicados en Los Ángeles California.
- PublicationOpen AccessImaginarios de las infancias en el cine mexicano del narcomundo: los casos de Vuelven y Noche de fuego(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2022) Murillo Tenorio, Ilse; Lagunas Cerda, SamuelIn this article we ask ourselves about the construction of childhood imaginaries in recent Mexican cinema (2017-2021). We chose to limit ourselves to the narcoworld cinema because we consider that the inclusion of children’s points of view has been what has marked the transformation of this genre in the last five years. We selected the films Tigers are not afraid (Issa López, 2017) and Prayers for the stolen (Tatiana Huezo, 2021), as they feature groups of boys and girls who inhabit the bowels of the narco world and who, beyond being victims of narco-violence, appear as transforming subjects of their environment, generating survival strategies. In the first place, we define film imaginaries as the set of symbols and images that, through specific cinematographic elements, give meaning to individual and collective identities in the film’s fictional world. Then, we present the analysis results in three axes: childhood-adulthood, boys-girls, and game-reality. Finally, we highlight the relevance of studying the filmic imaginaries of childhoods, not only to account for a specific cultural phenomenon but also to investigate the paths that cinema opens from childhood in the dark reality of the narcoworld