Revista Española de Educación Médica Vol. 6 Nº 5 (2025)
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- PublicationOpen AccessLow-Stakes Quizzing as a Predictor of Academic Outcomes:The Role of Motivation in Undergraduate Health Sciences Education(Centro de Estudios en Educación Médica de la Universidad de Murcia (CeuEM) y Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, ) Pérez Lizama, Miguel Angel; Urrejola Contreras, Gabriela; Tieman, Paula; Sin departamento asociadontroducción: Mejorar el rendimiento académico sigue siendo un desafío central en laeducación superior. Se ha demostrado que el aprendizaje mejorado por pruebas (TEL) mejora laretención de conocimientos y apoya la consolidación a largo plazo. Sin embargo, el papel de lamotivación en contextos de TEL, particularmente en evaluaciones de bajo riesgo, sigue siendomenos comprendido. Este estudio examinó la relación entre el rendimiento en cuestionarios, lamotivación académica y los resultados posteriores en estudiantes de ciencias de la salud depregrado. Métodos: Se realizó un diseño cuasiexperimental con 181 estudiantes de kinesiologíamatriculados en cursos de Biología, Neurofisiología y Fisiopatología. Durante 16 semanas, losestudiantes completaron cuestionarios acumulativos, exámenes de mitad de unidad y un examenfinal. La motivación académica se evaluó utilizando la Escala de Motivación Académica (AMS). Los datos se analizaron utilizando estadística descriptiva y correlaciones de Pearson. Resultados: Seobservaron correlaciones positivas significativas entre el rendimiento temprano en cuestionarios ylas calificaciones del primer examen (r = 0,50-0,70, p < 0,0001). También surgieron fuertescorrelaciones entre el desempeño promedio en los cuestionarios y las calificaciones finales del cursoen todos los cursos (r = 0,71–0,82, p < 0,0001), lo que confirma el valor predictivo de lasevaluaciones de bajo riesgo. Los perfiles de motivación indicaron altos niveles de motivaciónintrínseca (M = 6,1) y extrínseca (M = 6,2), junto con niveles bajos pero variables de desmotivación(M = 1,8). La motivación intrínseca y extrínseca elevada probablemente fomentó la participación enlos cuestionarios, lo que es coherente con la teoría de la autodeterminación. Una minoría deestudiantes informó una alta desmotivación, lo que sugiere un riesgo potencial de desconexión yfracaso académico. Conclusión: Estos hallazgos sugieren que TEL es eficaz tanto como potenciadordel aprendizaje como herramienta de diagnóstico temprano. La integración de evaluacionesmotivacionales con pruebas estructuradas de bajo riesgo puede ayudar a optimizar las estrategiasde enseñanza, brindar apoyo oportuno a los estudiantes en riesgo y mejorar el éxito académico en laeducación superior.
- PublicationOpen AccessCaracterísticas del aprendizaje basado en problemas en el desarrollo de las habilidades del pensamiento crítico: revisión sistemática(Centro de Estudios en Educación Médica de la Universidad de Murcia (CeuEM) y Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, ) Macías Mendoza, Jacqueline; Batista Garcet, Yoiler; Villavicencio Cedeño, Lisette Beatriz; Sin departamento asociadoBackground: Developing critical thinking is a major challenge in medical education, where evidence-baseddecision-making is fundamental for clinical practice. Problem-Based Learning (PBL) has evolved into apedagogical strategy that integrates inquiry, reasoning, and reflection. Although classical meta-analyses haveshown its benefits in knowledge transfer and integration, there remains a need to assess its specific impact oncritical thinking within health sciences education. Objective: To analyze the characteristics of PBL and itsinfluence on the development of critical thinking skills in medical and health sciences students. Methods:Systematic review conducted in accordance with PRISMA 2020 guidelines. Searches were performed in PubMed,Scopus, and CINAHL between January 2000 and December 2024, in English and Spanish. A total of 78 recordswere retrieved; after removing duplicates and applying inclusion/exclusion criteria, 18 studies were included inthe qualitative synthesis. Results: Interventions (8–16 weeks) applied classical PBL and derived models such as3C3R and IDEAS. Significant improvements were reported in cognitive skills (interpretation, analysis,evaluation, inference, explanation, and self-regulation) and attitudinal dispositions (critical reflection, inquiry,curiosity, and autonomous learning). In medical education, the most evident outcomes were enhanced clinicalreasoning and evidence-based decision-making. Conclusions: PBL is an effective methodology to foster criticalthinking among medical students, consolidating itself as a structural component of medical education.Systematic curricular integration and multicenter, longitudinal studies are recommended to strengthen evidenceacross diverse clinical and educational contexts
- PublicationOpen AccessComparison of AI-generated and human-made animatedvideos for medical education: experts and students preferred AI over humans(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, ) Kaya, Abdullah Bedir; Kiyak, Yavuz Selim; Coşkun, Özlem; Budakoğlu, Işıl İrem; Sin departamento asociadoThis study compared medical students and experts, and evaluated a frames-to-videoAI-generated problem-based learning (PBL) trigger against its scene-matched human-madeanimated counterpart in terms of evaluations and preferences. Study Design: A mixed-methodsstudy was conducted at a medical school. Two scene-matched videos were used: an AI-generatedvideo and an animated (human-made) video. Students (n=210; Years 2–5) viewed both videos incounterbalanced order and rated eight 5-point Likert items for each; they also indicated theirpreferred video for engagement, emotional impact, and PBL use. A multidisciplinary expert panel(n=104) evaluated only the AI video on comparable items and provided open-ended comments.Mann–Whitney-U tests compared experts with students on the AI video; Wilcoxon signed-ranktests compared students’ ratings across videos. Qualitative data underwent thematic analysis.Results: Students rated the AI-generated video significantly higher than the animated video on alleight items (all p≤.026) and preferred it for engagement (83.8%), emotional impact (81.0%), andPBL use (79.0%). Experts’ ratings of the AI video were also high and exceeded students’ ratings onvisual quality, distraction avoidance, and visual consistency (p≤.001). Qualitative themeshighlighted realism, suitability for PBL sessions, and strong engagement, while suggestedimprovements included micro-continuity, pronunciation, and body language. Conclusion: Withinthe PBL context, a frames-to-video AI workflow produced a fully synthetic trigger that waspreferred by students and endorsed by experts. AI-generated triggers appear feasible, acceptable,and educationally promising, provided attention is given to fine-grained audiovisual continuityand communication cues
- PublicationOpen AccessSex-Related Differences in Physical Therapy CareerExpectations in Taif, Saudi Arabia.(Centro de Estudios en Educación Médica de la Universidad de Murcia (CeuEM) y Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, ) Dewir, Ibrahim; Sin departamento asociadoBackground and Aims: Physical therapy is a critical component of healthcare, and womenhave historically dominated the field yet are underrepresented in leadership roles. Understandingthese disparities is essential. This study investigates sex-based differences in career expectationsamong physical therapy students in Taif, Saudi Arabia. Methods: A descriptive cross-sectionalstudy was conducted from June to December 2024, involving 105 participants (66 males and 39females) from Taif University. Data were collected via an electronic survey adapted from Johanson’sframework, assessing demographics, specialty preferences, postgraduate aspirations, and futurecareer expectations. Results revealed significant sex differences: males were more likely to prioritizemanagerial roles (92.4% vs. 48.7%) and research participation (66.7% vs. 38.5%), while femalesemphasized practicing as staff members (46.2% vs. 24.2%) and publishing in professional journals(35.9% vs. 28.8%). Males also perceived their practice as more prestigious compared to physicians(81.8% vs. 46.2%) and viewed their PT program as more rigorous (62.1% vs. 53.8%). Conclusion:Cultural traditions, family obligations, and gender-biased expectations emerged as major factorsshaping these disparities. The results emphasize the necessity of tailored strategies—such asmentorship initiatives and career guidance—to empower female physical therapy professionals inovercoming obstacles and attaining leadership positions. This study adds to the scarce body of iterature on career expectations in physical therapy within Saudi Arabia and reinforces theimportance of addressing gender inequities to build a more inclusive and motivated workforce
- PublicationOpen AccessReconocimiento de variables pronosticables en etapasiniciales del aprendizaje: experiencia formativa enestudiantes de kinesiología/fisioterapia(Universidad de Murcia, Servicios de Publicaciones, ) Bustos Moyano, Oscar; Morales Barrientos, Pablo; Tapia Gallardo, Hugo; Escobar Cabello, Máximo; Sin departamento asociadoAntecedentes: La comprensión de las racionalidades es fundamental en la formación dekinesiólogos. Sin embargo, en las aproximaciones teóricas para el aprendizaje persistenambigüedades semánticas y sintácticas. Objetivo: Explorar la capacidad del estudiantado parareconocer variables susceptibles de pronóstico. Metodología: Investigación educativa con enfoqueobservacional transversal mediante un taller formativo realizado en el año 2023 con 76 estudiantesde la cohorte aplicando técnicas de estadística descriptiva. Resultados: Se evidencia una mayorcomprensión de los dominios relacionados con el eje Función–Disfunción, Movimiento y Salud, encomparación con las dimensiones correspondientes. La interpretación de gráficos en diversascombinaciones, se refleja un uso adecuado de esta habilidad para la toma de decisiones.Conclusión: La comprensión parte de los estudiantes, especialmente en la identificación devariables clave es eficiente. Las áreas de confusión y errores en la interpretación indican lanecesidad de abordar las lagunas conceptuales. El taller formativo demostró ser una herramientavaliosa para esta mejora