Browsing by Subject "Method"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen Access¿Emplea Platón el método de Zenón en el Parménides?(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2022) García Peña, IgnacioEn este trabajo se discute el método de las hipótesis que Platón emplea en la segunda parte del Parménides, el cual, según se dice en el propio diálogo (135d-e), es una réplica del empleado por Zenón de Elea. La discusión es especialmente relevante porque la interpretación de la relación entre las hipótesis sobre lo Uno y el método zenoniano determina el modo en que se entiende el diálogo en su conjunto y las intenciones del autor al redactarlo. Se pretende aquí demostrar la semejanza entre los métodos de ambos filósofos y su utilidad en el filosofar platónico.
- PublicationOpen AccessMetodología de recogida de datos sobre el uso de internet(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2004-07-01) Jiménez Rodríguez, Jorge; Fernández de Haro, EduardoThe own technology that uses Internet allows to the investigators the information collection on its use in the population of a easy and comfortable way. With few resources it is possible to collect of a great amount of subjects worldwide. Many investigators are taking advantage of these possibilities that to us Internet offers to successfully obtain data that help in their studies. Others we are studying variable that can be related to the use of this tool. In this work we made a classification of these methods in two great groups: the general soundings of users and the techniques with specific objectives. We analyzed its main advantages and disadvantages, mainly methodologic.
- PublicationOpen Access¿Qué queda de la apuesta moderna por la racionalidad? Una revisión desde Descartes(Universidad de Murcia, 2010) Lazaro, RaquelAnte el creciente escepticismo que anima a la filosofía hoy en día, me propongo revisar la propuesta filosófica cartesiana. La modernidad nace con la pretensión de una racionalidad fuerte capaz de alcanzar una ciencia filosófica infalible y a priori. ¿Desde dónde nació esa pretensión y qué se requería para llevarla a cabo? Fue un intento de salir del escepticismo reinante y buscar un método adecuado para hacerse con el fundamento último de lo verdadero. Había en el intento cartesiano una pretensión metafísica. Sin embargo, tal como denunció Husserl la apuesta moderna desde ese método se desmoronó. Esta Nota Crítica pretende ser una invitación a repensar el método y el objeto de la filosofía, una vez que se ha visto que la propuesta cartesiana no alcanzó lo que pretendía
- PublicationOpen AccessRelief alternatives during resuscitation: instructions to teach bystanders. A randomized control trial(MDPI, 2020-07-30) Pujalte Jesús, María José; Leal Costa, César; Ruzafa Martínez, María; Ramos Morcillo, Antonio Jesús; Díaz Agea, José Luis; EnfermeríaTo analyze the quality of resuscitation (CPR) performed by individuals without training after receiving a set of instructions (structured and unstructured/intuitive) from an expert in a simulated context, the specific objective was to design a simple and structured CPR learning method on-site. An experimental study was designed, consisting of two random groups with a post-intervention measurement in which the experimental group (EG) received standardized instructions, and the control group (CG) received intuitive or non-standardized instructions, in a public area simulated scenario. Statistically significant differences were found (p < 0.0001) between the EG and the CG for variables: time needed to give orders, pauses between chest compressions and ventilations, depth, overall score, chest compression score, and chest recoil. The average depth of the EG was 51.1 mm (SD 7.94) and 42.2 mm (SD 12.04) for the CG. The chest recoil median was 86.32% (IQR 62.36, 98.87) for the EG, and 58.3% (IQR 27.46, 84.33) in the CG. The use of a sequence of simple, short and specific orders, together with observation-based learning makes possible the execution of chest compression maneuvers that are very similar to those performed by rescuers, and allows the teaching of the basic notions of ventilation. The structured order method was shown to be an on-site learning opportunity when faced with the need to maintain high-quality CPR in the presence of an expert resuscitator until the arrival of emergency services.