Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Inferencias"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    La generación de inferencias dentro de un contexto social. Un análisis de la comprensión lectora a través de protocolos verbales y una tarea de resumen oral
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2011-01-17) León, José Antonio; Solari, Mariana; Olmos, Ricardo; Escudero, Inmaculada
    In recent years, the study of inferences has become so relevant that now is considered the core of the comprehension and interpretation of reality and, therefore, one of the cornerstones of human cognition. Given its importance in understanding processes, studies were initially focused on learning more about how they occur and what their features are, providing various taxonomies that address the number and type of inferences that take place in everyday situations. There are not, however, previous studies that analize other triggers to make inferences such as specific aims within a social context, or analyzed under the influence of a sociocultural theory. This work has three aims: analyzing the extent to which different inferential patterns are generated when the aim of the reading is telling a peer (symmetrical) or a child (asymmetric); to examine whether the type of text (narrative or expository) influences inference activation; and, thirdly, to assess whether this possible effect of reading aims (symmetrical and asymmetrical) occurs similarly on both types of tasks: using a verbal protocol and an oral summary task. Ten university students conformed the sample of this study and had to read two texts (one narrative and one expository). The results pointed out that when reading has a social and communicative purpose, as it is to have the reader explain the content of the text to an eight year old boy , there are more explanatory inferences, an accommodation with immediate language use, a greater number of paraphrases, as well as an addition of new ideas when they are asked to summarize the text. These results shed light on a subject that had never been previously researched: how communicative reading aims may have effects on the amount and type of inferences made during reading. Moreover, our purpose is also to show how certain educational implications arise from our study.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Inferencias y disfuncionalidades de la relación paisaje, patrimonio y turismo
    (Universidad de Murcia, Escuela Universitaria de Turismo de Murcia, 2021) Silvestrini, Regiane; Salinas Chávez, Eduardo; Soares da Silva, Mauro H.; Millán Escriche, Mercedes
    Como objetivo principal se plantea el estudio de diferentes concepciones, surgidas a lo largo del tiempo y por autores diversos, sobre paisaje, patrimonio y turismo. Además, se aborda el análisis de cómo se han interpretado sus relaciones qué efectos ha producido la presencia humana en el territorio y cómo se realiza el aprovechamiento del paisaje y del patrimonio por parte de la actividad turística, sus consecuencias y posibles disfuncionalidades. Con el fin de conseguir dichos objetivos, se recurrió a métodos y procedimientos de análisis diversos, como la revisión bibliográfica y la reflexión, aplicando para ello una metodología de carácter cualitativo mediante la estrategia denominada “no interactiva analítica documental”.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Perfil cognitivo de niños con rendimientos bajos en comprensión lectora
    (Murcia: Universidad de Murcia, Editum, 2013-10) Canet-Juric, Lorena; Burin, Débora; Andrés, María L.; Urquijo, Sebastián
    La mayoría de los niños con dificultades en la comprensión lectora poseen rendimientos inferiores en un conjunto de procesos cognitivos. El objetivo del presente estudio es establecer un perfil cognitivo asociado al bajo rendimiento en comprensión lectora en relación a la habilidad de monitoreo, a la producción de inferencias, al vocabulario, a la amplitud de memoria de trabajo y a la capacidad inhibitoria, en niños hispanoparlantes. Para ello se administraron tareas correspondientes a dichos procesos en niños con altos y bajos rendimientos en comprensión lectora. Los resultados mostraron que si bien los niños con mala comprensión presentan bajos rendimientos en estas habilidades, no puede establecerse un perfil consistente ya que hay niños con problemas en comprensión que presentan normal o superior rendimiento en algunas de estas habilidades cognitivas.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Provocative insinuations
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, ) Domínguez Armas, Álvaro; Soria Ruiz, Andrés
    In this paper we analyse utterances that, without explicitly constituting hate speech, nevertheless convey a hateful message. For exam-ple, in the headline “Iraqi Refugee is convicted in Germany of raping and murdering teenage girl”, the presence of “Iraqi refugee” does not seem arbitrary. To the contrary, it is responsible for inviting a racist inference against Iraqi refu-gees. We defend that these inferences cannot be described as slurs, ethnic or social terms used as insults, dogwhistles or conversational implicatu-res. Rather, we propose that these inferences are insinuations, specifically provocative insinua-tions, as no conversational response seems effec-tive at blocking them

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback