Browsing by Subject "Competencia intercultural"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessBilingual pre-service teachers’ perceptions of their intercultural and plurilingual competences(Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2024) Arnaiz-Castro, Patricia; Espejo, Roberto; Gómez-Parra, M. ElenaThe number of bilingual teacher preparation programs in Spain continues to increase, making it essential for research to address this evolving reality from multiple perspectives. Given that the success or failure of any educational innovation is closely tied to how it is understood and perceived, this study aims to analyse the usefulness of bilingual education from the perspective of one key group of stakeholders: bilingual pre-service teachers. Specifically, participants’ levels of self-perceived intercultural and bilingual competences were measured in relation to four variables: gender, involvement in a bilingual track in primary education, participation in international programs, and language proficiency. The relationship between intercultural competence and plurilingual competence was also examined. Data were collected through a questionnaire designed by the research team of the national project SELF-CITATION. The sample comprised 99 students from four public universities in Spain. Results of the Mann Whitney U tests indicated that participants’ self-perceived levels of both competences seem to be linked with their participation in international programs and their language proficiency. Participation in bilingual programs in primary education proved to have a weak impact. No gender differences were detected. Pearson correlations revealed the positive correlation between the two dimensions examined. This study has gathered overall trends among bilingual pre-service teachers, which can have relevant implications for initial teacher education and language education in general.
- PublicationOpen AccessClasificación de aspectos relacionados con los textos literarios para elaborar una tabla de análisis de manuales de ELE publicados desde 1980 hasta 2016(2018-07-18) Del Pozo Diez, MercedesEn el presente artículo nos proponemos a partir de la documentación existente, la elaboración de una plantilla que sirva como modelo de análisis de manuales de español como lengua extranjera (ELE). Para este fin hemos llevado a cabo una exploración de los estudios precedentes cuyo objeto era el análisis de manuales y seleccionamos los aspectos que más se relacionan con los textos literarios (TL). El MCER nos muestra la manera de marcar tanto las fortalezas como las carencias didácticas en lo que respecta al tratamiento de materiales en dichos manuales.
- PublicationOpen AccessLa Compétence Interculturelle dans les manuels de FLE pour ESO utilisés dans les IES de la Région de MurcieConesa Hernández, Ángel; Solano Rodríguez, María Angeles; Educación: La compétence interculturelle, la capacité à communiquer en contournant les barrières culturelles, est une question d’actualité, qui a fait l’objet d’une attention doctrinale et législative croissante. C’est de plus une réalité que les manuels scolaires n’ont pas encore été déplacés de leur rôle essentiel dans les écoles. Ces raisons m’ont poussé à vouloir analyser, avec une méthodologie d’Analyse de Contenus mixte, les manuels FLE de la Région de Murcie pour vérifier si la compétence interculturelle est reflétée en eux et dans quelle mesure elle l’est. À la suite de la sélection de quatre manuels à la fois représentatifs et illustratifs de la question, les résultats montrent que, ou bien ils ignorent directement la compétence interculturelle ou bien ils lui accordent un traitement incomplet et insuffisant
- PublicationOpen AccessCompetencias ciudadanas en alumnado de magisterio: la competencia intercultural personal(2014-04-01) Peñalva Velez, Alicia; López-Goñi, José JavierIn a multicultural society intercultural citizenship skills are essential for cultural citizenship training. In this study we show the results of the development of intercultural citizenship skills in 110 students from the Public University of Navarre. We compare too the main differences between the pupils who had received formation in interculturalidad (70.9%; n = 78) and the one that no. Finally we discuss how to account for these results to the initial training of teachers.
- PublicationOpen AccessDesarrollo de la competencia intercultural en programas de pregrado en lenguas extranjeras en Colombia : El caso de la Universidad El Bosque(Universidad de Murcia, 2021-04-22) Mora Acosta, Yenny Lisbeth; Escarbajal Frutos, Andrés; Izquierdo Rus, Tomás; Escuela Internacional de DoctoradoDurante los últimos años, la Competencia Intercultural (CI) se ha erigido como elemento clave para entendernos mejor con aquellos que nos son culturalmente diferentes. Diversas áreas del conocimiento, entre ellas la educación, deben fomentar su estudio y desarrollo. En este sentido, los programas de formación docente, y en particular los que atañen a las lenguas extranjeras, son los llamados a incluir transversalmente este componente. De tal manera, la presente investigación muestra los resultados obtenidos a partir de la aplicación de una serie de actividades conducentes al desarrollo de la CI en estudiantes de una licenciatura en bilingüismo de una universidad privada en Bogotá (Colombia). Los resultados indican que las actividades tuvieron un impacto positivo en la valoración que los participantes realizaron sobre su CI, particularmente en el componente de actitudes. Se sugiere la inclusión de nuevas temáticas en próximos talleres y el uso de otros instrumentos que brinden diferentes perspectivas a los hallazgos aquí reportados.
- PublicationOpen AccessLa dimensión afectiva de la competencia comunicativa intercultural en la Educación Secundaria Obligatoria: escala de sensibilidad intercultural(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2006-07-01) Vilá Baños, RuthTo communicate as an enrichment and appreciating the cultural differences, supposes to have certain intercultural communication competence that has a special importance in secondary education. That’s why we pretend to evaluate the necessities of the students in this educational stage through intercultural sensitibity scale. This scale has been adapted at cultural linguistic level, as well as madurative level. The results obtained in this diagnosis in Baix Llobregat, show the necessity to develop affective competences in this educational stage. Statistically significant differences between students also indicate the relevance of developing these competences for all adolescent students.
- PublicationOpen AccessEfectos de una unidad didáctica de mimo basada en el modelo de Educación Deportiva sobre la interculturalidad(Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2017) Méndez Giménez, Antonio; Puente-Maxera, Federico; Martínez de Ojeda Pérez, DiegoEl propósito de este estudio fue conocer el impacto generado por una unidad didáctica de mimo basada en el Modelo de Educación Depor- tiva (MED) sobre la competencia intercultural del alumnado de primaria. Participaron 28 estudiantes (M = 10.75; DT = .75) de quinto curso de edu- cación primaria pertenecientes a un colegio ubicado en la Región de Murcia (España). Se desarrolló un diseño cuasiexperimental con medidas pretest y postest, de naturaleza cuantitativa y cualitativa. La información fue reca- bada mediante cuestionarios y entrevistas al alumnado, así como diarios y entrevistas a los docentes. Los resultados mostraron mejoras en la respuesta emocional positiva, así como en la ayuda, y las relaciones entre iguales de distintas culturas y países. Se discute también la incidencia de los elementos metodológicos, la comunicación y el clima social del aula sobre el desarrollo de la competencia intercultural. Se sugieren líneas de investigación futura al objeto de perfeccionar el modelo para el desarrollo de la competencia intercultural.
- PublicationOpen AccessInterculturalidad, dimensión crítica y lengua en uso: análisis de producciones textuales de aprendices de ELE.(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2021) García Balsas, MartaTradicionalmente, se ha presentado la competencia intercultural como una capacidad relacionada indirectamente con el desarrollo de las destrezas lingüísticas (McConachy, 2017). El presente estudio ilustra una forma de abordar la interculturalidad desde el aprendizaje de la lengua en uso. Para ello, a partir de una tarea en la que los aprendices elaboran un breve texto de opinión sobre el fenómeno migratorio, se describen las miradas hacia la inmigración a través de la construcción discursiva de tres conceptos clave para el desarrollo de la competencia intercultural: la identidad, la otredad y las representaciones sociales. Con este propósito, se realiza un análisis cualitativo (temático y crítico discursivo) de 23 producciones textuales de estudiantes universitarios de español de nivel B2.1-C1.1. Los resultados revelan, por un lado, una proyección positiva y legitimada hacia la inmigración, así como una actitud crítica y empática adoptada en sus textos. Por otro lado, se evidencia el uso de cuatro estrategias discursivas para expresar su posicionamiento ante el tema planteado: la individuación, el distanciamiento, la atenuación y la intensificación. Por último, las implicaciones didácticas derivadas del estudio ofrecen una propuesta de trabajo para desarrollar la competencia intercultural y la conciencia lingüística conjuntamente. Todo ello, a través del análisis crítico del discurso centrado en el léxico desde una visión del lenguaje como sistema semiótico social (Halliday, 2004).
- PublicationOpen AccessLes compétences communicative et interculturelle en FLE: Les expressions idiomatiques peuvent-elles aider?(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones., 2018) Navarro Paco, MaríaAbstract: This article is based on the anticipation of a triple underlying principle, the union between phraseology, expressivity, culture and inter- culturality, and the necessity of an impact on the teaching of foreign languages. Therefore, we have examined the experts opinions on the importance of teaching/learning phraseology, to determine when and why its learning is necessary, as well as on cultural diversity as an enriching element, both socially and interculturally. Finally, we present a didactic pro- posal that aims to contribute to the process of teaching/learning phraseology in French foreign language classroom by reaching out to the phraseology of the mother tongue, for raising phraseology consciousness, and introducing some French idioms. All this, taking into account the cultural diversity that may exist in the classroom and its equivalents idioms, in order to develop both, the communicative language competence and the intercultural competence.
- PublicationOpen AccessLes cours de langues dans le contexte universitaire: quelle place pour la compétence interculturelle à l’ère du numérique?(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2021) Moussafir, KhalilThis article aims to highlight the significant place of interculturality in the language classroom. Indeed, current societies are exposed to profound changes at the individual and collective levels under the effect of digitization. This means that the individual experiences a new socialization, a kind of digital socialization within which the intercultural dimension occupies a central place through linguistic and cultural openness to the other. This situation presents the school with new challenges. Beyond didactic and purely linguistic considerations, language learning takes on its full significance by putting to work the founding concepts of interculturality such as intercultural competence or intercultural communication competence. We will show this from the linguistic programs of international cooperation, in particular those of the partnership between the University Hassan1er in Morocco and the Haute école d’Hénallux in Belgium.