Browsing by Subject "Career guidance"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessAplicación de la metodología Delphi a la identificación de factores de éxito en el emprendimiento(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2019) Martínez García, Inmaculada; Padilla Carmona, María Teresa; Suárez Ortega, MagdalenaA través de esta investigación se pretenden conocer los factores y competencias asociados al éxito en el desarrollo de un proyecto emprendedor tomando como referencia la experiencia de emprendedores consolidados que han llevado a cabo un proyecto empresarial. Para ello, se ha hecho uso de la metodología Delphi formada por cuatro fases en las que han participado 15 emprendedores consolidados procedentes de diferentes sectores laborales. Para la recogida de información se ha diseñado un cuestionario que ha derivado del proceso reiterativo y de las respuestas de los participantes, tal y como caracteriza a la metodología. Con este instrumento se ha recogido información sobre tres aspectos: factores que propician el éxito en el proyecto inicial de los emprendedores, competencias relacionadas con el mismo y estrategias a seguir por potenciales emprendedores. Los resultados muestran que los factores, competencias y recomen- daciones que están relacionados con características y rasgos personales aparecen más vinculados al éxito del proyecto que aquellos relativos a los conocimientos o habilidades profesionales. La motivación para emprender, dedicación, ilusión, tiempo y esfuerzo son los factores percibidos como más relevantes para el éxito del proyecto emprendedor.
- PublicationOpen AccessLa tutoría universitaria vista por sus alumnos: propuestas de mejora(Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior de la República Mexicana, A.C., 2020-09-29) Francisco Javier Pérez Cusó; Natalia González Morga; Cristina González Lorente; Mirian Martínez Juárez; Pilar Martínez Clares; Métodos de Investigación y Diagnóstico en EducaciónThe development of tutoring and guidance as key elements in the qual-ity of higher education raises the need to analyse the opinion of stu-dents. For this was assessed both the priorities and gaps they perceive and the improvement proposals they can suggest. The main purpose of this work is to know and categorize these improvement proposals. For this, an ad hoc questionnaire is designed, which gathers the opin-ions of 354 undergraduate students of the Faculty of Education at the University of Murcia. A qualitative analysis is carried out, generating a semantic network through the atlas.ti 7 program, and quantitative analysis, using the spssv.23 program that allows the comparison of proposals between students of different degrees, courses and sex. The results show a very interesting variety of proposals that can help to improve the design of the tutorial action plans.
- PublicationOpen AccessLos blogs como recurso de la orientación profesional en la web 2.0(Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2020-05-21) Mirian Martínez Juárez; Francisco Javier Pérez Cusó; Pilar Martínez Clares; Métodos de Investigación y Diagnóstico en EducaciónInformation and Communication Technologies (ICT) are an important tool for career guidance professionals. These tools, and blogs as one of the most important, can favor communication, collaborative work, and interaction with users, among many other elements. Blogs are a privileged tool in this sense because they facilitate the construction of meaningful social connections around any topic. This research aims to improve knowledge about the career guidance blogosphere, the publication activity in it, the visibility of blogs on the web, the community generated around them and the interactions that occur in relation to the published content. To do this, information from 136 career guidance blogs and 4516 publications (posts) was collected and analyzed, including different variables such as content type and interaction around them. The results show an important heterogeneity in the blogs, their authors, contents, visibility, as well as the relation to the community and interactions that are generated. Visibility, always low, depends largely on the type of content published. We conclude that there seems not to be a unique way of understanding and working on career guidance in the blogosphere, which shows the breadth of its possibilities as a resource. It is emphasized that a one-way connection is not enough, highlighting some key elements of career guidance, such as interaction, bonding, or trust.