Browsing by browse.metadata.contributordepartment "Información y Documentación"
Now showing 1 - 20 of 268
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen Access18 Mostra de València. Cinema del Mediterrani(Ediciones de la Mirada, 1998) Gascó, Daniel; Villaplana Ruiz, Virginia; Rodrigo, Jesús; Información y Documentación
- PublicationOpen Access1989-2014: WWW, de una propuesta de gestión de información a un universo de información por descubrir.(2019-06-04) Martínez Méndez, Francisco Javier; Pastor Sánchez, Juan Antonio; López Carreño, Rosana; Rodríguez Muñoz, José Vicente; Información y DocumentaciónEste documento es una reflexión sobre la interrelación entre la gestión de la información en las organizaciones y los sistemas de hipertexto, un vínculo cada vez más conocido desde la propuesta de creación de la WWW realizada hace casi treinta años por Berners-Lee. Se lleva a cabo una revisión de los postulados teóricos del hipertexto, proporcionados principalmente por Bush y Nelson, como una posible solución a la crisis de la gestión de la información, comparándose con la situación de los primeros años noventa en las organizaciones. Se estudian los problemas detectados por Berners-Lee en su entorno de trabajo que le llevaron a desarrollar el WWW, la evolución que ha tenido esta tecnología y la forma en que todavía se necesita para una gestión adecuada de la información. El grado actual de desarrollo de la tecnología permite augurar una buena gestión de los contenidos de las organizaciones. Los problemas ahora están más relacionados con la actitud de los responsables de las organizaciones. Es necesario intentar que las organizaciones apuesten decisivamente por estas tecnologías para aumentar su efectividad en el momento de la gestión de la información. Además, la WWW es un sistema en continua evolución en el que debemos continuar investigando, aún no hemos llegado a vislumbrar el final de esta tecnología.
- PublicationEmbargoA cross-sectional analysis identified co-authorship networks and scientific collaboration on reporting guidelines for health research(Elsevier, 2023-05) Catalá López, Ferrán; Alonso Arroyo, Adolfo; Page, Matthew J.; Castelló-Cogollos, Lourdes; Hutton, Brian; Ridao, Manuel; Tabarés Seisdedos, Rafael; Aleixandre Benavent, Rafael; Moher, David; Información y Documentación[Objectives]: To investigate scientific collaboration and citation metrics of reporting guidelines for health research. [Study Design and Setting]: A cross-sectional analysis of published articles of reporting guidelines for health research. A search of the EQUATOR (Enhancing the QUAlity and Transparency Of health Research) Network Library (from inception to January 21, 2021) was supplemented by searching websites of guideline developers. For each article, metadata (e.g., authors, institutions, countries, citations) were extracted from the Web of Science and Scopus (up to October 25, 2021). Descriptive analyses were conducted. Network analyses of collaborations were presented. [Results]: We included 662 articles published in 332 journals. The BMJ (n = 50 articles; 8%), Annals of Internal Medicine (n = 29; 4%), and Journal of Clinical Epidemiology (n = 24; 4%) published the largest number of articles. Four thousand seven hundred twenty two authors, 1,647 institutions, and 83 countries were involved. The global productivity was led by the United States (n = 456 articles), the United Kingdom (n = 414), and Canada (n = 306). We found eight clusters of authors (e.g., one major group with 337 members) and three clusters of institutions (e.g., one major group with 256 members). The most prolific authors were affiliated with the Ottawa Hospital Research Institute (Canada), the University of Ottawa (Canada), the University of Oxford (the United Kingdom), and Stanford University (the United States). [Conclusion]: Our analysis identified key actors producing reporting guidelines, most intense collaborations, and ‘citation classics’ in the field. These results could potentially be used to strengthen collaborations for developing and disseminating reporting guidelines for health research.
- PublicationEmbargoA modelling approach to privacy and safety issues in cyber-physical systems(IGI Global, 2023) Martínez Béjar, Rodrigo; García González, María Segunda; Scalera, Lorenzo; Gasparetto, Alessandro; Información y DocumentaciónSafety issues are relevant in the interaction of human and robotic systems, as these might be a risk for humans’ physical integrity. Robotic systems in the armies are a good example of such risk, since these systems are highly dependent on the software integrity that governs their behaviour. But in civil society there are examples of such issues as well. For example, manufacturing systems are connected to each other and/or to communication networks systems, so these being potentially targets of hijacking. Also, medical applications are usually designed to be very accurate/precise, for instance, in surgery. If that accuracy/precision is threatened due to a cyberattack -as some of those robots are connected to communication networks- the patient could even die. In this work, we describe a modelling approach that categorizes the most relevant cybersecurity threats to robots from different analytical viewpoints (e.g., type of human interrelation with robots, industrial sector, etc.). To illustrate the usefulness of this model, the main characteristics of a model addressing the cybersecurity threats to manufacturing robotic systems is shown in this work. Such model has been implemented into a machine-understandable software by using standard knowledge representation methods.
- PublicationOpen AccessA universal literary canon based on multilingual encyclopedic data: Proposal of a method for the ranking of literary works using quantitative data obtained from Wikidata and WikipediaPastor Sánchez, Juan Antonio; Saorín Pérez, Tomás; Baños Moreno, María José; Información y DocumentaciónThe research described in this article aims to verify the use of Wikidata and Wikipedia as a source to identify a universal literary canon. Both Wikimedia Foundation projects are placed in the context of data on literary works. The methodology used is based on the construction of a dataset from specific data on literary works retrieved from Wikidata and Wikipedia editions in all languages. The depth of description of the items of literary works in Wikidata and their pres-ence and level of elaboration of the corresponding articles in Wikipedia are analyzed. The authors use K-means to define three clusters of literary works that allow the identification of a set of works that can be used to create a universal literary canon. Wiki3DRank is proposed as a metric that allows the literary works analyzed to be selected and ranked. The study deals with the analysis of the language of literary works and their presence in Wikipedia, their temporal distribution. The article includes a discussion section with reflections on the results obtained and concludes with the proposal to use Wikidata and Wikipedia as an alternative source for the elaboration of both global and language-specific literary canons.
- PublicationOpen AccessAcceso a los fondos del Archivo General de Indias a través de la plataforma PARES (Portal de Archivos Españoles)(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2010-10-01) García González, María Segunda; Más Bleda, Amalia; Información y DocumentaciónEn este trabajo mostramos una breve guía para facilitar la consulta telemática de los fondos del Archivo General de Indias a través del portal PARES (Portal de Archivos Españoles). Promovido por el Ministerio de Cultura en España, PARES es una plataforma que integra las bases de datos de varios archivos españoles de carácter histórico nacional, y que permite la consulta de los fondos a través de Internet.-----------
- PublicationOpen AccessLa acción social de las bibliotecas. Alfabetización e inclusión como servicio bibliotecario(Universidad Complutense de Madrid, 2008) Gómez-Hernández, José-Antonio; Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónThe aim of this chapter is to show how the public library has been involved since its inception in the processes of social inclusion, and how it has evolved into an interest in supporting literacy and bring culture, information and education to the poor. With that will link its origins social engagement currently held, and directs the library to a compensatory action of inequalities in the use of information, addressing the digital divide and new literacies.
- PublicationOpen AccessAdaptación de competencias al marco de la Economía Digital en el grado de Información y Documentación: Universidad de Murcia(Universidad de la República (UDELAR), Uruguay, 2019-12-08) García González, María Segunda; Información y DocumentaciónSe pretende abrir un debate a partir del estado de la situación en el que se encuentra el grado de Información y Documentación de la Universidad de Murcia, se procede a la ejecución de una serie de fases que pasan desde el análisis y evaluación actual de competencias específicas del grado así como de su aproximación a nuevas competencias demandadas en el nuevo mercado de la economía digital, para ello, se someten a estudio las guías docentes, se contrastan resultados con el Libro Blanco del Título de grado en Información y Documentación (ANECA, 2004) y se adaptan algunas competencias específicas a las propuestas por el Libro Blanco para el Diseño de Titulaciones Universitarias en el Marco de la Economía Digital (ANECA, 2015). Esta actuación permite ofrecer una visión en tres dimensiones: la existencia del solapamiento de contenidos en las asignaturas del grado; la necesidad de afrontar un nuevo cambio en el plan de estudios sin perder el sello de identidad y finalmente asumir nuevas competencias específicas para satisfacer las demandas del nuevo mercado de la Economía Digital. -----------------------
- PublicationOpen AccessAdaptación y reacciones del sector bibliotecario a la crisis de presupuestos públicos para cultura(EPI SCP, Barcelona, Spain, 2013) Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónWe describe how public funding for cultural and library services in Spain decreased in 2012. Therefore, we analyze the impact of this problem on library services, and explain some ways to reduce the damage, such as user contributions and crowdfunding (i.e., social microfinancing). We conclude by arguing that in any case public funding remains essential for stability of these services, and that library associations and librarians must demand it.
- PublicationOpen AccessAdministración electrónica: por qué implantar una política de gestión de procesos institucionales en las administraciones públicas(EPI SCP, 2016-06-15) García González, María Segunda; Información y DocumentaciónSituación en que se encuentra la implantación de la administración electrónica en España y, concretamente, en las administraciones locales. Se ofrecen respuestas a un conjunto de cuestiones sobre cómo se está llevando a cabo ese proceso. Se observa que a pesar de las recomendaciones dadas a las administraciones públicas por normativas y directrices tanto europeas como nacionales, se están dejando en el camino varias fases definidas e identificadas que deberían solucionarse previamente. Nos referimos a los aspectos orgánico-funcionales antes que la búsqueda de soluciones técnicas y tecnológicas encaminadas a la implementación de metadatos. --------------
- PublicationOpen AccessAdmitamos mascotas bien educadas en nuestras bibliotecas(Fundación Alonso Quijano, 2016-10) Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónAnálisis de la evolución de las normas para bibliotecas, argumentando para que se admita el acceso a usuarios con perro en determinadas circunstancias
- PublicationEmbargoAI-based environmental information system for decision making in public administrations.(Taylor & Francis, CRC Press, 2024) García González, María Segunda; Paniagua Arís, Enrique; Martínez Béjar, Rodrigo; Información y DocumentaciónIncreasingly, AI-based systems will be developed based on the analysis of behaviour and knowledge observed in the environment. The presence of algorithms in the context of environmental management allows the collection of data to design patterns of action. This paper presents a machine-understandable knowledge model scheme that categorises the environmental problems experienced in a water management environment from different analytical points of view. Then, an Artificial Intelligence method for automatic knowledge evaluation and integration is applied. The nature of these actions leads to the construction of more formal and rigorous processes in the future.
- PublicationOpen AccessAlfabetización frente a Analfabetismo en Información de Estudiantes Universitarios(2004) Licea de Arenas, Judith; Rodríguez Muñoz, José Vicente; Gómez-Hernández, José-Antonio; Arenas, Miguel; Información y DocumentaciónCollege students have deficiencies in their formation as the limited use of the library and information, and a very memoristic learning. We believe that university education must innovate to train young people with a critical mind where information plays an important role. Information literacy of students becomes, thus, an essential element. We studied two groups of students from two universities in two countries on two different continents to determine how to use the new information technologies, lectronic resources and the role to be played the teacher in the educational process. We found differences between students of the University of Murcia in Spain and the National Autonomous University of Mexico, but also similarities.
- PublicationOpen AccessLa alfabetización informacional como servicio de las bibliotecas(2002) Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónThe aim of this article is to justify the need for development and intensification of information literacy services in libraries. This would be the result of expanding the role of libraries as a tool for non-formal education and lifelong learning, which in turn is a consequence of the accelerating change and complexity of knowledge required socially. Information literacy is a transformation of the service user training, public libraries compete both as a school or university, and must be present in traditional spaces and new telematic space of libraries in the digital library.
- PublicationMetadata onlyLa alfabetización informacional en las universidades(Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia (España), 2002) Gómez-Hernández, José-Antonio; Licea de Arenas, Judith; Información y DocumentaciónAn enormous amount of publications on information literacy has been published over the past decade. However, it is not known yet how students learn to develop their information skills such as: recognising when information is needed and having the ability to locate, evaluate, and use it effectively. Since Zurkowski coined the concept in 1974, information literacy has been defined many times. Therefore, we attempted to explain that information literacy is nowadays a basic skill for students and university staff. This means that universities need to change their teaching and learning styles. On the other hand, libraries should offer new services in order to overcome information illiteracy among their communities. Collaboration between librarians and teachers is a must.
- PublicationOpen AccessLa alfabetización informacional y la biblioteca universitaria. Organización de programas para enseñar el uso de la información(Ediciones KR, 2000) Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónEstudio de los servicios educativos y de alfabetización informacional de las bibliotecas universitarias españolas
- PublicationOpen AccessAlfabetización informacional. Cuestiones básicas(EPI SCP, Barcelona, Spain, 2007) Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónReview of the "Information literacy" concept.
- PublicationOpen AccessLa alfabetización informacional: su reflejo en la formación de los bibliotecólogos y en los servicios de las bibliotecas de universidades públicas de México y España(2008-11) Licea de Arenas, Judith; Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónWe studied how future librarians are prepared in Mexico and in Spain in order to deliver Information Literacy's Services when they are studying at their degrees of LIbrary and Information Science
- PublicationOpen AccessAlfabetizar en tecnologías sociales para la vida diaria y el empoderamiento(EPI SCP, Barcelona, Spain, 2014) Saorín Pérez, Tomás; Gómez-Hernández, José-Antonio; Información y DocumentaciónNumerous social-oriented collaborative technologies, called social technologies, are presented within the framework of digital literacy. They have an impact in the empowerment and self-organization of individuals and groups as they set their own goals and increase their influence in public opinion. These digital platforms also help to obtain practical outcomes by new forms of interchange.
- PublicationOpen AccessAlfabetizarse desde dentro en la Web2.0. Aprender a informarse y comunicarse en redes sociales(Tilde, 2006) Gómez-Hernández, José-Antonio; Saorín Pérez, Tomás; Información y DocumentaciónReview of the role and possibilities of blogs, wikis, webquests and other Internet tools to improve information literacy.
