Publication:
Elementos cognoscitivos dependientes del contenido

relationships.isAuthorOfPublication
relationships.isSecondaryAuthorOf
relationships.isDirectorOf
Authors
Marín Martínez, Nicolás
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP)
publication.page.editor
publication.page.department
Description
Abstract
La teoría de Piaget presenta serias dificultades para asimilar los desfases ocasionados por los datos empíricos que se desvían respecto al comportamiento operatorio del sujeto, sin embargo, trabajos posterioressobre este desajuste piagetiano, ponen de manifiesto que habría que considerarlo como una regla tan importantecomo la capacidad operatoria del sujeto. Es posible compatibilizar estos desfases con la presencia de las operaciones mentales en la estructura cognoscitiva, postulando la existencia en ésta de nuevos elementos sensibles a las variables físicas de las tareas, con unas caracteristicas cognoscitivas que, combinadas con las delas operaciones mentales, permitirían explicar de un modo más parsimonioso los datos.
Piaget's theory presents serious difficulties to assimilate the decalages which have been produced byempiric facts which deflected from the behaviour because of the operations'subject, howewer, the works aboutthis Piagetian disarrangement, make clear we would have to consider it like a rule as important as theoperational capacity of the subject. It's possible to make compatible these decalages accepting the presence of the mental operations in the cognoscitive structure, if we postulate the existence in this structure of newelements which are sensitive to the fisics variables of the experiences, then combining the cognoscitivecharacteristics of these elements with those of the mental operations, would allow to explain the dates in themore addecuate way
Citation
item.page.embargo