Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/98866

Title: Plataformas virtuales e innovación docente universitaria: Affordance de una Guía de Trabajo Autónomo en Antropología para trabajar competencias de intervención en contextos de diversidad
Other Titles: Virtual Platforms and University Teaching Innovation: Affordance of a Self-learning Guide in Anthropology to Work with Intervention Skills in Contexts of Diversity
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
Citation: RED: revista de educación a distancia, N. 42, 2014
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Innovación docente
Affordance
Guías de trabajo autónomo
Competencias en Antropología
Teaching innovation
Self-learning guide
Skills in Anthropology
Abstract: En el presente texto mostramos una experiencia desarrollada en la asignatura de Antropología impartida en los estudios de grado de Trabajo Social, analizando para ello la pedagogía de las affordances de SWAD (Sistema Web de Apoyo a la Educación), el Sistema de Gestión de Aprendizaje (Learning Management System, LMS) de la Universidad de Granada. Focalizamos nuestra exposición en la descripción del diseño y del uso hecho a un instrumento en concreto –una Guía de Trabajo Autónomo (GTA)– y las funcionalidades dadas a la misma por el profesorado y el alumnado, de cara a trabajar competencias para la intervención en contextos de diversidad cultural. La puesta en práctica de esta herramienta nos ha permitido, como mostraremos, evaluar de distintas formas no solo los conocimientos sino también las habilidades, actitudes y competencias, desarrolladas por el alumnado a lo largo del curso en su proceso de enseñanza-aprendizaje. Concluimos nuestro trabajo con una reflexión acerca del cambio de paradigma epistemológico al que estamos asistiendo en la actualidad
In this text we show an experience developed in the subject Anthropology of the of Social Work degree. We analyse the affordances of pedagogy of SWAD (Web System Support for Education), the Learning Management System (LMS) of the University of Granada. We focus our discussion on the description of the design and application of a Self-learning Guide, and the functions that teachers and students have given to it in order to work skills for intervention in contexts of cultural diversity. The implementation of this tool has allowed us, as we will show, to assess not only knowledge but also the skills and attitudes developed by the students along the course in the process of teaching and learning. We conclude our work with a reflexion about the shift of the epistemological paradigm we are experimenting today
Primary author: Olmos Alcaraz, Antonia
Martínez Chicón, Raquel
URI: http://hdl.handle.net/10201/98866
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 15
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2014, N. 42

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
236581-Texto del artículo-827211-1-10-20150904.pdf280,96 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons